Jag undrar hur många brandkårsutryckningar som behöver äga rum vid skolan? Jag undrar också om de ökat i antal och i så fall varför? Jag önskar en åtgärdsplan för hur vi kan stilla brandkårsutryckningarna och verka för att de minskar i antal och att pedagogiken kring alla frågor åskådliggörs. Också när det brinner i knutarna! Hur kan vi tänka? Är detta bekant för er?
Jag har en plan! En läroplan!
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!Korlingsord på Twitter
- @MTvarana Ha inte det. Vi läser ju det du skriver. Du skulle fattas oss. about 1 hour ago from Twitter Web App in reply to MTvarana ReplyRetweetFavorite
- Hundarna och jag: När Stortass verkligen läser av lyktstolpens tidigare besökare märker jag att Lilltass ännu inte… https://t.co/qhm5lvlmlI about 2 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
- Två hundar sover på varsin sida om mig. Jag är klarvaken. about 2 hours ago from Twitter Web App ReplyRetweetFavorite
-
Mina senaste blogginlägg …
- Böckerna minns 14 januari 2021
- Undervisning/uppgift: Variera språket som avsändare 13 januari 2021
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Körlings ord
Frågvisa barn utbildar sig själva!
OCH BARNET SA:
Varför är du i skolan som är vuxen?Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.Kategorier
- 90 sekunders högläsning (34)
- Ämnet bild (5)
- Anpassning (55)
- Ansvaret (113)
- Astrid Lindgren (9)
- Autodidakten (187)
- Barns rättigheter (2 025)
- Barns sorg är randig (28)
- Biblioteken (84)
- Bildpromenaden (39)
- Boken i undervisningen (293)
- Bokstav/bokstäver (5)
- Diagnos (18)
- dikt (1)
- Eleverna! (48)
- Ellen Key (4)
- Film i skolan (1)
- Föräldramötet (15)
- FÖRÄLDRATYCKET (5)
- Föreläsningar jag ger (312)
- Föreläsningar jag lyssnar till (11)
- Formativ bedömning (295)
- Fotograferingen (224)
- Frågekonsten (207)
- Fritidspedagogik (4)
- Genrer (1)
- Geografi (2)
- GEOGRAFI textsamtal (1)
- godmorgontext (2)
- Grammatiken (17)
- Grupparbete (3)
- Hinder för lärande (158)
- Högläsning (137)
- Höst (2)
- Hur lärde du dig att läsa? (14)
- Inkludering (54)
- Innehåll hembrev (4)
- Intervjuer (23)
- Janusz Korcak (4)
- Jordklotet (26)
- Kalendrar av alla slag (27)
- Källkritik och undervisning (99)
- Känslor (17)
- Kartan och geografin (3)
- Klassrummet (232)
- Kollegial läsande (9)
- Kollegialt lärande (49)
- Kommunikationen (539)
- konflikthantering i skolan (9)
- Konsultation av något slag (85)
- Lärande (21)
- Läraren i litteraturen (27)
- Läraren inom mig, 2014 (59)
- Lärarens språk (50)
- Lärartycket (34)
- Läraryrket och lärarrollen (1 614)
- LÄSA I SKOLAN 2021 (3)
- Lässtrategier (34)
- Läxor (16)
- Lektion (34)
- Lektioner och lektionsförslag (737)
- Litteratur och läsning (765)
- Matematikundervisning (149)
- Miljöperspektivet (4)
- Mina läsare (52)
- Misstagen (88)
- MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort (55)
- Modellerna (115)
- Musik (79)
- Om jag vore rektor (54)
- Ordförrådet (473)
- Ordning och reda (32)
- Ovan trädtopparna (7)
- Pedagogik (296)
- Pedagogiska miljöer (226)
- Pedagogiska samtal (195)
- Redskapen (38)
- REKTORTYCKET (6)
- Relationer och vänskap (80)
- Semester (9)
- Skiljtecken (2)
- Skolmat och annat ätbart! (6)
- Skolorden (161)
- Skolrättigheter (207)
- Skolstart (22)
- Skolyrken i litteraturen (5)
- Skriver om ditt och datt (638)
- Släkten Körling (24)
- Sommarlovstal och andra tal (19)
- Sorg (146)
- Strategier (285)
- Styrdokumenten (530)
- Svenska (148)
- Svenskämnet (131)
- Synligt läsande (103)
- Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen (40)
- TED / Youtube (46)
- Textsamtal (58)
- Till J (8)
- Undervisningen (174)
- Utbilda i ordning och reda (12)
- Väck läshungern (34)
- Värdegrunden (551)
- Verkligheten (699)
- Vetenskap och teori (66)
- Visionerna (232)
- Vygotskij (48)
Underbara ord att klicka på!
- Astrid Lindgren
- Barnkonventionen
- demokrati
- DN
- Ellen Key
- formativa bedömningar
- Frågor
- föreläsning
- gensvar
- glädje
- högläsning
- Janusz Korczak
- klassrum
- Klassrummet
- kommunikation
- kreativitet
- Källkritiken och undervisningen
- Körling
- Lektioner och lektionsförslag
- Lgr 11
- lärande
- lärare
- Läraryrket och lärarrollen
- Läroplan
- Matematikundervisning
- Nu ler Vygotskij
- ORDbokspromenader och andra lekar med ord
- Ordförrådet
- Pedagogik
- Ronja Rövardotter
- samtal
- skola
- Skola 2011
- skolan
- skolutveckling
- skolverket
- skriva
- sorg
- Sven-Eric Liedman
- Tomas Tranströmer
- Tove Jansson
- undervisning
- Verkligheten
- Vygotskij
LÄNKLISTA:
Vi har tråkiga erfarenheter av brand på ”min” F-9 skola i Stenungsund, då halva skolan brann ner för några år sedan. Vi har sedan en längre tid ett bra samarbete med Räddningstjänsten som besöker oss vid olika tillfällen under elevernas skolgång. De har nu också tagit fram ett nytt förebyggande material ”Upp i rök” som våra elever i årskurs åtta arbetar med och då Räddningstjänsten också besöker oss. De finns också på FB http://www.facebook.com/raddningstenungsund?fref=ts
Nu syftade du kanske på andra typer av utryckningar, men jag associerade bokstavligt till brand. Säkert på grund av det jag varit med om. Annars handlar det om att vi måste arbeta förebyggande och långsiktigt inom många områden tänker jag. Viktigt att vi samarbetar inom skolan och med andra resurser som finns runt omkring oss.
Hej – jag tänkte inte på bränder. Jag tänkte mer på sådant vi tycker vi måste göra. Detta med bränder är ofantligt viktigt. Vi måste veta hur vi agerar. Jag var som barn med om att det började brinna på en skola. Vi hade inga planer för det, idag har vi brandövningar. Då vet vi hur vi ska göra. Det kaos som utbröt var obehagligare än själva branden minns jag.
Tror jag förstår hur du menar. Ibland leder dessa utryckningar till att en del av de planerade insatserna får stå åt sidan och då faller det långsiktiga arbetet.
I klassrummet gäller det att försöka ha fokus på en sak i taget, lära oss att sortera så att vi inte springer runt och ”släcker bränder”. Här tror jag att vi pedagoger kan ta stöd av varandra genom ett coachande förhållningssätt.