Om stöttning av och i lärarens förändringsarbete

Körling fotograferas 2013

 

Vi gör som vi alltid har gjort. Vi kan det vi gör. Och så kommer vi på något som gör att vi förändrar det vi brukar göra.

Det är då vi är i färd med att förändra som den verkliga stöttningen måste till. Det är då vi måste följa varandra. Jag tänker kollegialt följande och stöttande vid varje tillfälle då läraren förändrar. För läraren måste själv göra förändringar, ofta ensam i klassrummet tillsammans med eleverna. Det är modigt att pröva då. Som lärare kan man känna att man är ute på ett äventyr där man inte riktigt vet  hur det ska sluta. Man har lämnat det man gjort av gammal vana.

Jag tänker ofta i termer av assimilering och ackomodation. Alltså Jean Piagets teori om lärande. Assimileringen är då kunskapen införlivas och ”sitter i ryggraden”, Ackomodation är den där nötningen som äger rum då nytt påverkar det man redan kan. Den där retningen av hjärnan som kommer sig av det nya. Man får tänka mycket, man får grubbla och man undrar osäkert vad som ska ske, hur det ska bli. Det är det som är själva förändringen. Den där tankesystemet påverkas. Den där läraren står med en skön sko på ena foten och en ny på den andra. I det steget från det ena till det andra. Då ska vi stötta, följa, delta, fråga, undersöka, bekräfta, delta och medverka.

Jag tänker ofta på den lärare jag handleder per telefon som tycker att vissa saker är hur lätta som helst att ändra och förändra men som i verkligheten och i praktiken behöver mycket lång tid på sig att förändra i klassrummet. Jag räds inte den långsamheten alls, tvärtom, läraren som frågar om varför det tar så lång tid, varför läraren inte genast gör är redan i förändring, läraren tänker om det som läraren är van vid, assimileringen är bruten och de införlivade kunskaperna görs medveten, och ackomodation, skavningen, nötningen, tänkandet påverkar. Jag brukar trösta med att säga att förändringen redan har börjat.

– Du kommer bli förvånad den dag du prövar det nya du vill skapa. Hur mycket tankearbete du har lagt ned för att göra just den förändring du då genomför.

Att slå följe och stötta under hela processen av prövande. Det är just då den behövs.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Pedagogik, Pedagogiska samtal, Visionerna och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Om stöttning av och i lärarens förändringsarbete

  1. Pingback: Skärmkorsord, taggad läsning och ”den lilla skillnaden gör stor skillnad” – lappkullan.se

Kommentarer är stängda.