Råd till lärare i Almedalstider

Körling fotograferar 2014

Det är så lätt att kidnappas in i tyckares föreställningar om skolan. Påståenden om skolan gör att vi försvarar oss eller tystnar för skammen blir för stor att bära det som sägs. Skjut undan skammen genom att tala med en kollega om det som känns och upplevs när det yttre drevet känns alldeles för svart och ogenomträngligt. Försök sakligt beskriva ditt yrke, ditt uppdrag och håll upp en annan spegel, den som visar något annat, det som är din vardag i skolan. Av alla lektioner som du ger och skapar där eleverna försätts i lärande och summeras som en god lektion – håll den i minnet. Beskrev vad som händer då, hur eleverna lär och hur det känns att vara lärare mitt i den klassrumsverkligheten. Det är bara du som kan göra det.

Och det är mycket, mycket allvarligt att elevernas läsförståelse är sämre men håll upp det faktum att skolan tagit till sig allvaret och att du vill lära, vidareutveckla och medverka till att trenden vänds uppåt. Dörren är öppen för den diskussionen. Ingen behöver stå och slå på en öppen dörr.

Varje lärare måste ansvara för att tonen om skolan blir en annan.

Det här inlägget postades i Läraren inom mig, 2014, Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.