Hej Anne-Marie!
Idag provade jag lektionen med kylskåpskalla ord.
Vi började med att säga meningen på många olika sätt: arg, ledsen, trött, fnissande m.m. Sedan hade fler elever olika förslag på hur man kunde säga och varianter på den (tex. Kylskåpet var så tomt att jag kunde dansa disco i det.)
Därefter listade vi ord och det var roligt, både ”Johhnys senap” och löständer tog plats i vårt kylskåp. Jag skrev upp alla deras ord på ett blädderblock. Jag läste upp min och xxx mening som vi hade gjort och efter det gjorde vi muntliga meningar och jag skrev ner dem samtidigt som de sa dem (skrev på datorn kopplad till smartboarden).
Sedan skrev de själva och då valde även många att rita en bild till sin text. De skrev, läste högt för varandra, läste upp för mig, fnissade och skrev lite till.
Jag avslutade med en samling där jag läste upp alla texterna och vi pratade även om skillnaden mellan att skriva en text när man får muntlig, gemensam stöttning först och när man inte får det.
Alla elever var rörande överens om att det går mycket lättare att skriva när man först har fått tänka och pröva tillsammans med läraren och klasskompisarna.
Lektionen heter Fyll på tomrummet eller kylskåpskalla ord.
Jag vill att lektioner ska ha en rubrik. Ett som kittlar hjärnan och nyfikenheten. Är glad för gensvaret. En annan lärare prövade samma lektion. Hon berättade att eleverna skrattade och att de talade mycket med varandra och … läraren frågade
– Får jag en till!
Självklart svarade jag.