Hembreven: Sakliga och allsidiga

Hembreven ska präglas av saklighet och värme.

Ja, så skriver jag i boken Undervisningen mellan oss, 2015 och fortsätter:

Föräldrar ska genom hembreven eller den information skolan sänder få insyn i skolans arbete och elevernas lärande. Det betyder att skolan måste hålla på det skolan kan ansvara för. 

Det ska synas att skolan har 19 kursplaner med ett rikt och varierat innehåll.

Ur Körling: Undervisningen mellan oss, 2015 Lärarförlaget 

 

Brevet kan därför innehålla berättelser om vad undervisningen har gett barnen att tänka, kommunicera och lära genom.

Exempelvis kan hembrevet innehålla:

Denna vecka har vi arbetat med:

  • Kartbilder (geografi)
  • Kommatecknets betydelse och meningsbyggnad (svenska)
  • vad en kub har för egenskaper (matematik)
  • hur man använder ett stämjärn (slöjd)
  • vi har haft textsamtal om källor i artiklar (svenska, samhällskunskap)
  • vi har påbörjat ett arbete om Medelhavet och de sju underverken (historia)
  • prövat att gå balansgång och sprungit tre kilometer snitslad bana i skogen (idrott)

Brevet kan kan också innehålla rektorernas information om att alla elever i årskurs tre läser flytande och att detta firas med glass i matsalen. Brevet kan också innehålla information om att eleverna har svårt att hålla tiderna och att skolan som första åtgärd har sett över att alla klockor går rätt på skolan och får utbildning i hur man gör då man kommer försent så att man inte stör undervisning och arbete i klassrummet. Vi återkommer nästa vecka med hur vi arbetar med närvaro och hur arbetet utvecklas med elevernas sena ankomster. Brevet kan också innehålla frågor som föräldrarna kan ställa till sina barn, då läraren säkert vet att eleverna kan svara eftersom de arbetat med dessa innehåll:

Fråga gärna ditt barn om:

  • förklara vad som menas med vattnets molekyler
  • be ditt barn beskriva vattnets kretslopp
  • fråga ditt barn om fältstudierna och observationerna i närmiljön
  • fråga ditt barn om vilka yrken vi talat om denna vecka och ställ gärna frågan – vad gör en osteolog
  • fråga ditt barn om höga berg och erosion
  • fråga ditt barn om hur många knäckebröd barnet åt till lunch
  • fråga ditt barn i vilken ordning man får ta maten i matsalen
  • fråga gärna ditt barn om boken vi högläser
  • fråga gärna ditt barn om boken barnet läser

Det här gör att hembrevet visar vad som sker i skolan. Om barnen går på fritids låt fritids också få bidra med några innehåll och någon fråga.

Det här bidrar till att synliggöra skolans inre arbete och även när skolan har problem så ges föräldrarna insyn i hur skolan arbetar för att förändra detta.

Hembreven kan mynna ut i berättelser om skolans innehåll och bidra till att barn och unga får samtala om det de gör, kan och lär i skolan. Låt oss med varm saklighet skriva om skolans innehåll. Det betyder inte att vi inte är färdiga med våra uppdrag eller att skolan löst alla upptänkliga problem. Men barn och unga lär sig i skolan och det kan vi lyfta fram och ge ljus åt så att föräldrar kan samtala med sina barn om det som sker i skolan. Vi behöver inte ta till överord. Vi kan med varm saklighet återge och beskriva.

Hej HOPP!

Anne-Marie

 

 

 

Det här inlägget postades i Innehåll hembrev, Undervisningen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.