Ingen mjukstart – börja skolan

Från mitt klassrum 2002

Jag har varit med om många mjukstarter efter lov. Ibland har jag varit i handledande position och sett hur man gemensamt har sagt att vi börjar mjukt med skolan. Om man tänker på de barn som ska börja sitt första läsår och alla de saker som de förbereder sig med därhemma är en mjukstart att beröva dem det stora med att börja i skolan. De förbereder sig med sina ryggsäckar, skolkläder, gympabyxor och pennfodral, sudd och snoddar. De väntar nervöst och ivrigt på att börja skolan. De vill lära sig.

Årskurs sju fick mjukstarta i flera veckor så själva innehållet i skolan gick förlorat. Jag minns att man talade om mjukstarten som något med ett helt annat än det innehåll som skolan under flera veckor sedan skulle skynda igenom. Skolan måste visa upp sitt innehåll och den professionalitet som förbereder, genomför och utvecklar den. Detta är skolan vi lär oss, där vi läser, där vi utbildas. Det är både spännande och viktigt. Inte farligt utan äventyrligt hoppfullt.

Skolan börjar. Plocka fram böcker och lägg dem läsvänligt på bänkarna och börja med att läsa för lust och intresse. Lägg fram olika böcker och gärna fler än antal elever. Variera rikligt med både bilderböcker, lättlästa berättelser, bildromaner och böcker med större omfång, tidningar, faktaböcker och en och annan matematikbok.  som ligger i läsvänliga mängder på skolbänkarna och som lockar till att börja läsa igen. Ge rikligt med tid att läsa och börja där.

Locka med spännande undervisningar som ger eleverna inblick i äventyret att lära i skolan. Ursäkta inte kunskapandet. Ge med råge. Och minns att barn och unga är i skolan för att de ska få lära sig, det de inte kan ska de inte belastas för utan ges utbildning i.

 

Hej HOPP!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Skolrättigheter, Styrdokumenten, Synligt läsande, Väck läshungern. Bokmärk permalänken.