En skola presenterar sig och så undervisningen i den

Idag besökte jag en skola. Detta såg/upplevde jag:

  • det första man möter då man kliver in på skolan är ett grönt väl tilltaget ”rum” med en vägg med björkar och fågelsång i högtalare
  • eleverna hälsade vänligt på mig
  • lärarna hälsade vänligt på mig
  • lärarnas personalrum stort och rymligt, avdelat med gardiner, olika hörnor att sitta ner vid
  • ordningsreglerna var få
  • ordningsreglerna var skrivna på färgade, nedtonade papper
  • alla uppsatta papper var ordentligt uppsatta, inga papper med skador
  • inget klotter eller förstörelse
  • inget skräp på golvet
  • färgglada papperskorgar
  • biblioteket i skolans mitt
  • biblioteket gick att se från olika våningar
  • i matsalen får man provsmaka maten om man önskar – för att minska matsvinnet
  • lärarnas arbetsrum stora, luftiga och ordenliga skrivbord
  • elever var inomhus under rasterna och det fanns många ställen att sitta på
  • hade ett samtal med en vikarie som inget hellre ville än att jobba på skolan, vikarien hade arbetat där i många, många år men kom nu som vikarie 71 år gammal
  • vänliga samtal mellan lärare och elever på rasterna
  • Elevfrågor om hur jag mår och vem jag är
  • På skärmen vid vaktmästeriet läser jag vaktmästarens dagliga visdomsord.
  • Toaletter som toaletter ska vara

Vad upplevde jag då jag undervisade på högstadiet:

  • elever anpassade sitt språk så att samtalet kunde genomföras på ett generöst sätt
  • under undervisningen ställde eleverna kloka och analytiska frågor
  • några elever visade att de ville hjälpa till om jag fick problem
  • samtliga elever deltog i undervisningens fokus
  • under textsamtalet kom flera olika sätt att förstå texten fram
  • under textsamtalet kunde eleverna diskutera texten på olika sätt
  • vid samtal skillnad på tal-och skriftspråk gav eleverna exempel på hur man använder tal och skrift. Och om man ska använda talspråket måste man tydligt visa det. I löpande text kan man inte använda talspråk.
  • eleverna läste med mig och med intonation

 

  • och så mycket mer …

Så kan skola också vara. 

Jag tackar alla lärare för kloka frågor, varmt och generöst deltagande och för återkopplingar och fördjupningar av undervisningens uppbyggnad, dragningskraft och eftertankar.

 

Jag måste bara skriva detta för skolan är så mycket mer än det som sägs om den!

Hej HOPP!
Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i Pedagogiska miljöer, Pedagogiska samtal och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på En skola presenterar sig och så undervisningen i den

  1. Hannah Nyström Lindau skriver:

    Bästa Anne-Marie! Underbart att läsa det du upplevde på Bodaskolan!
    Helt magiskt!
    Hannah❤️

  2. Anne-Marie Körling skriver:

    Ja, du. Det är inte första gången jag ser detta. Varje gång samma mottagande och samma nyfikna elever. En miljö för var och en av oss.

Kommentarer är stängda.