Stjärna i kanten och orden ”Bra jobbat”

Jag ’är inte förtjust i ”stjärnan i kanten” eller det lilla hejaropet i kanten ”Bra Jobbat!” Jag har frågat elever vad ”bra jobbat” betyder. Det märkliga är att eleverna inte riktigt vad som menas med ett hjärta i kanten eller ordet ”Bra”.

Om eleven inte vet vad som är bra med det jobb eleven har gjort blir det lite märkligt med de här orden som läraren skriver. Något som är bra – är hur knepigt som helst att veta något om. Ett  så litet ord som ska verka som en bedömning. Vad är bra? Vad är en stjärna i kanten?

Och vad betyder det när det inte finns några ord i kanten? Ingen stjärna i orden?

Det finns andra sätt att ge gensvar på.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Misstagen. Bokmärk permalänken.

3 svar på Stjärna i kanten och orden ”Bra jobbat”

  1. Fröken P skriver:

    Klokt. En stjärna i kanten är en summativ bedömning; gensvaret blir ju lärande, formativt först när eleven lär sig någonting av det..

  2. Anne-Marie skriver:

    En stjärna i kanten är i min värld inte ens en summativ bedömning utan mer ett bevis på att läraren sett. Jag tycker det finns långt mer pedagogiska ansvar om elevgensvar än detta enkla. Vad är det som är bra? Det vet ju inte eleven. Ofta tror eleverna att fröken är glad eller att arbetet är snyggt. Och jag är rädd att det är just så. Tänk om man istället diskuterade vad man så av lärande. A-M

  3. Ingela skriver:

    Fast då tänker jag att det är ju precis det jag menar, att jag som lärare sett. ”Jag har sett att du har gjort läxan (ja, jag har ibland glosförhör fortfarande, trots att det verkar förbjudet) eftersom du fick så många rätt”. Eller ”Bra jobbat (jag ser att du ansträngt dig eftersom du fick så många rätt)!” Jag skulle ju aldrig sätta en stjärna i kanten eller hojta bra jobbat om ett större arbete som en analys av en person i en bok/film etc, där tycker jag att det krävs mer uttömmande respons. Men som en kort kommentar till ett läxförhör? Ja.

Kommentarer är stängda.