Skolans trivselregler – en undersökning!

Jag kom osökt in på ”Trivselregler” och sökte på detta ord. Jag fick 42 500 träffar på Google. Jag läste in mig på  Grundskolans regelbok under rubriken Ordningsregler – Rektorn ansvarar för att det finns ordningsregler för varje skola. Ordningsreglerna skall utarbetas och följas upp under medverkan av lärare och övrig personal samt företrädare för eleverna och deras vårdnadshavare – (SFS 2006:205)

Som sagt, jag har läst och plockat ut en del saker från olika skolor. En del skolor har mycket väl genomförda ordningsregler samstämmiga med kursplan och människosyn, demokrati och elevsamverkan. Men en del ordningsregler blir en aning konstiga. Som sagt – det är ingen skola utan jag har plockat från skolor kors och tvärs över hela riket. Läs själva:

  • Herre på täppan får inte lekas på kullen.
  • Inte lämna skolgården utan tillstånd från skolpersonal
  • Följa tillsägelser som ges av personalen
  • Vara vänlig och hjälpsam
  • Deltar i lekar som inte skadar mig själv
  • Ingen skall behöva känna sig utanför, osynlig eller meningslös
  • Sover ordentligt
  • inte använder foajen vid fritids som uppehållsrum,
  • hjälper till så att korridor och uppehållsrum ser prydliga ut vid skoldagens slut.
  • Snöbollar kastas endast utanför skolgården och tillsammans med vuxna. Vid pulkaåkning på backarna används hjälm
  • Alla får vara med i leken, ingen lämnas ensam
  • Vi skall inte klaga, sura och gnälla
  • Vi har mobiltelefonerna och mp3-spelare avstängda och osynliga på lektioner inom och utomhus.
  • Det är bara tillåtet att klättra på ”lilla” stalltaket.
  • Vi gungar inte på stolarna.
  • hjälps åt att hålla ordning och plocka upp efter dig.
  • Vi hostar Hosta i armvecket, när vi behöver hosta
  • Vi går inne i skolan.
  • Vi tar inte med oss farliga saker till skolan.
  • Snölyktor, snögubbar, snögrottor och snöänglar är bra saker att göra när vi är ute och leker.
  • Vi får åka stjärtlapp i backen om vi har hjälm.
  • I ”Trekanten” är jag bara när jag ska besöka biblioteket, skolsköterskan, ha slöjd, bild, hemkunskap eller har ett ärende till skolans expedition
  • Jag vet att fotografering och filmning inte är tillåten utan medgivande av berörd person
  • vi tar ansvar för att komma utvilade till skolan
  • vi arbetar aktivt på lektionerna
  • Mobiltelefoner ska ha ringsignalen avstängd under lektionstid och får icke användas på något sätt under lektionstid utom då man kommit överens med läraren om att använda telefonens kalkylatorfunktion. Förbudet gäller även biblioteket och vid gemensamma samlingar.
  • Alla duschar efter varje idrottslektion
  • På skolan tilltalar vi varandra med namn/smeknamn som är okej för den som äger namnet.
  • Snöbollskastning är endast tillåten på gräsmattan mellan XXX- gården och zzzz-gatan
  • Vi måste ha skor på oss när vi cyklar
  • Om vi är förkylda, kan vi få äta halstabletter. Vi säger till läraren.
  • Vi äter med gaffel och kniv och låter maten tysta munnen
  • Vi går genast ut vid lektionens slut.
  • Lekredskapen används på rätt sätt.
  • Bollar som hamnar på taket hämtas vid dagens slut ner av vaktmästare eller annan skolpersonal.
  • Rökning och snusning sänker uppförandevitsordet.
  • Vi säger bland annat HEJ till dem vi träffar.
  • Om det blir mycket snö avgör rektor om det är tillåtet med snöbollskastning.
  • När det är rast får du leka på skolgården, men inte på bilparkeringarna. Du får heller inte leka i trappor och korridorer.
  • Klättra endast på klätterställningen.
  • Vi kastar inte snöbollar, stenar, äpplen, kottar och annat som  kan vara farligt.
  • Vi respekterar de som säger till om att slänga snus i papperskorgen
  • att rätta sig efter tillsägelse från all personal
  • Godis som äts under lektionstid spottas ut.
  • Var rädd om träd och växter på skolområdet
  • Snöboll kan kastas på bakre skolgården, inte nära fönstren! (800 kr). Kasta inte mot ansiktet, isbollar är för hårda!
  • Jag använder ett vårdat språk utan svordomar, könsord eller andra nedvärderande tillmälen.
  • Om vi gör inbjudningar i skolan bjuder vi hela klassen.
  • Vi använder våra ”boards” mellan grinden och första basketkorgen.
  • Snöboll kastar vi endast på skolgården inom angiven plats.
  • Vi är alltid minst två när vi går upp på berget och vi håller oss så nära att vi hör när de vuxna visslar in.
  • Du skall komma i tid till lektioner. Om du kommer för sent får du arbeta hemma med de uppgifter som du missat. Lapp sänds hem för påskrift och dina föräldrar kontaktas av läraren.
  • Om man på rasten behöver hjälp av de vuxna som är ute, söker man upp dem.
  • Du måste ha hjälm på dig när du vistas på kullen under snöiga perioden.
  • Förklara för dina elever vad som gäller i god tid före skolbiovisningen!
  • Du leker inte vapen och fäktningslekar under skol- och fritidstid .
  • inte sitter i fönstren eller åker på ledstängerna
  • Varje rast vädras samtliga klassrum och alla elever i åk 1-8 har uterast
  • Inlines, skateboard och liknande kräver skydd! Åk inte kring köksingången /…/
  • vi går utevägen till slöjden och till klassrummen
  • Vid brandlarm: samla ihop klassen/gruppen och gå lugnt mot närmaste utgång som är märkt med grön och vit nödutgångsskylt. Räkna in klassen/gruppen och avvakta besked från museets personal.
  • Vi lämnar tallrikarna när det är dags att gå tillbaka till klassen.
  • OBS! I slöjdsalarna har vi skorna på!
  • Vid fotbollsplanen, men bara där, får du klättra träd.
  • Lekcyklarna får endast användas av fritidsbarnen på fritidstid.
  • Du skall inte uppträda störande under lektioner. Om du inte kan uppträda lämpligt under lektionerna kommer dina föräldrar att kontaktas av läraren och du får arbeta hemma med de uppgifter som du missat.

TILL FÖRÄLDRAR

  • vi ger ramar och rutiner så att barnet har goda levnads-, sov- och matvanor

Bästa förklaringen till trivselreglerna fann jag hos Moderna Museet:

Varför får man inte röra konsten?

Det är inte tillåtet att röra vid konstverken. Att försiktigt ta på något verk innebär stora skador genom att saltet och fettet på fingrarna alltid orsakar märken på alla material. Museets uppdrag är att bevara konstverken för kommande generationer av museibesökare.

TIPS OM HUR MAN KAN ANVÄNDA REGLERNA

  • Självklarheter som behöver väckas till liv med jämna mellanrum för att inte tappas bort.
  • såvida inte klassansvarig har tillåtit annat

DETTA TYCKER JAG ÄR EN KÄLLKRITIKSUPPGIFT – SÅVÄL UNDERVISNING SOM MEDMÄNSKLIGHET

  • Jag vet att fotografering och filmning inte är tillåten utan medgivande av berörd person.

UPPSATSER OM SKOLANSREGLER

http://gupea.ub.gu.se/handle/2077/21298

http://www.uppsatser.se/uppsats/b28ba90222/

http://www.uppsatser.se/uppsats/48412720f9/

MAN MENAR VÄL och SKYDDAR ELEVERNA,  MEN DET BLIR FEL

xxxx skola är en välkomnande skola. Den som vill besöka skolan ska begära skriftligt tillstånd, senast två dagar före besöket.
Konsekvens: Tillsägelse av vuxen att lämna området. Polis tillkallas.

Japp! Som sagt. Jag har bara gjort ett urval och en sammanställning. Jag har också gjort en som gäller för mobiltelefoner. Jag hade ett uppdrag att göra något helt annat och skulle undersöka det jag hade att göra, vilket inkluderade trivselreglerna. Jag började undersöka Ordningsreglerna också – 28 600 sökträffar. Ibland önskar jag att några träffar inte fanns alls.

Jag har grubblat över människosyn, kunskapssyn, leksyn och en hel massa syner. Ibland har jag trott mig se i syne… men det kanske mest handlar om att jag inte förstår kontexten. Däremot undrar jag då jag har regelverken och läroplanen, kursplanen och barnkonventionen. Men det är en annan sak.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Styrdokumenten, Värdegrunden och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 svar på Skolans trivselregler – en undersökning!

  1. Max Entin skriver:

    Den bästa rubrik jag sett på ordningsregler är ändå ”sociala trafikregler”. Den antyder att man har några rutiner som främst är till för att underlätta för alla när hundratals ynglingar samsas om ett begränsat område. Det låter inte fullt lika uppfostransartat. Jag skulle önska att man kunde koka ner dem till några få och begripliga.

  2. pia skriver:

    ÅÅÅ Anne-Marie!
    Jag blir så glad (?) då jag läser det du skriver. Hela huvudet fylls av tankar/funderingar/grubblor kring det du skriver. Bästa trivselregeln tycker jag är: Godis som äts under lektionstid spottas ut.

  3. Bea Nallesdotter skriver:

    Jättebra gjort. Vad fel det kan bli ibland:)
    kolla på Läxpolicy o se vad du får fram.

    / Bea

  4. sspirit skriver:

    Inga regler reglerar reglerna. Det ser man tydligt i din undersökning, Anne-Marie. Och att prata om trivsel är i bästa fall tragikomisk och inget mer.

  5. Hanna Holm skriver:

    Välkomna till första klass. Nu skall jag läsa upp högskolans ordningsregler för er. 1) Man får inte klättra upp på skolans tak.
    Så inleddes första skoldagen när min äldsta son började i skolan…

    Så en regel till alla regelivrare:
    Tro gott om dina medmänniskor

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.