Kommer hem från ett morgonmöte från café Rival i Stockholm. Frukosten blev de pedagogiska visionerna. Jag serverades:
- pedagogisk energi
- utmanande pedagogiskt ledarskap
- fullkomligt visionära omöjligheter som omvandlas till pedagogiska möjligheter
- inkluderande människosyn och tekniska landvinningar
- skratt och nytänkande och utmanande frågeställningar
- frågor, frågor – That´s a good question Anne-Marie – and…
- vilja och lust att delta
- läroplangemenskap och professionalitet.
- hopp… hopp… hoppfullhet…
Tack Aron Solomon för frukosten!
Jag ska ta med mig receptet och fylla min pedagogiska utflyktskorg med liknade ingredienser.
Snart är Think Global School med lärare och elever i Sverige. De börjar sin pedagogiska resa hos oss. Det ska vi vara tacksamma för. Oerhört tacksamma för. För alla pedagogiska omöjligheter är möjligheter så länge man använder sig av vill, vågar och kan (svensk läroplan) och omsätter visionerna i verkligheten. Jag har tacksamt inkluderats i detta och följer med nyfikenhet det som kan ske och utvecklas här för att sedan bli erfarenheter och utbildning i ett annat land.
Att vi är allvarliga i våra diskussioner syns knappast här… men vi har roligt.
Med @korlingsord på Rival! http://twitpic.com/2ekg7g
Hej Ann Marie!
Pedagogiska diskussioner med andra är otroligt berikande och gör så att vi inte cementeras i en pedagogisk form. Idag har jag själv skrivit ut nya läroplanen för förskolan som träder i kraft 1 juli 2011, i läsningen av den så insåg jag att det här kommer att skapa kaos hos många pedagoger. För mig känns den nya läroplanen som en bekräftelse på att förskoleverksamheten kliver upp och kan arbeta parallellt med skolan. Den nya läroplanen tror jag lyfter yrkesstatusen i förskolan för förskollärare, barnskötare, kokerskor och förskolechefer.
Det är fortfarande en stor skillnad i yrkesstatus att vara lärare i skolan eller i förskolan både hos oss själva och hos omgivningen. Jag är superstolt att jobba i förskolan men jag hör kolleger som själva utrycker att jag är bara förskollärare och det måste arbeta bort, vi måste börja med oss själva. Jag som är utbildade lärare valde att jobba i förskolan, har många gånger fått frågan varför jag inte jobbar i skolan. Jag har då svarat att det behövs lärare i förskolan eftersom jag vet att yngre barn är vetgiriga och nyfikna på att utforska sin omvärld hela tiden, de väntar inte på att få lära sig tills barnen kommer till skolan.
Förskolan måste möta barnen här och nu och då krävs det att vi vuxna har kunskaper, fakta, ämnes teorier, pedagogiska teorier, engagemang, fantasi och verktyg att synliggöra barns och vuxna olika läroprocesser. Viktigt att poängtera att vi inom förskolan inte ska lära barnen utan skapa möjligheter, göra barnen nyfikna och främja lärandet m.m..
Ha det/ Pionliisa