”Kan och bör man redan nu använda sig av Lgr 11 i undervisningen? Jag vill!”
Jag har läst in mig på Lgr 11 och tycker att vi alla ska göra det. Den finns ju tillgänglig och jag förstår inte varför vi ska vänta till den dag då den officiellt ersätter Lpo-94. Dessutom kan vi samspela med båda styrdokumenten så att vi förstår det vi lämnar till förmån för det vi får. Det viktigaste för mig är – att vi verkligen erövrar läroplan och kursplanerna i verkligheten och att vi förstår vårt ansvar i att omsätta möjligheter för eleverna. Jag ser inga hinder för att börja utveckla medvetenhet kring Lgr 11 eller att omsätta dem.
Men än så länge råder Lpo-94. Den vi envisats med att kalla den nya. Nu är den väldigt snart den gamla.
Bra där! Varför vänta när man kan föregå med inspirerande experiment? Man kan ju använda Lgr 11 till mycket. Tex göra om den, som jag leker med i http://richardgatarski.com/2011/01/05/spelandet-mm-lar-forma-om-medvetandet/
Jag räknar inte med att kunna använda Gy11 redan här till våren för det uppdrag jag har är alltför definierat mot tidigare kursplaner. Däremot känner jag att jag redan nu kan verka i den anda som den nya skollagen ger uttryck för och att materialet runt Gy11 kan ge inblick i vad som är växande kunskapsområden som jag kan krydda min undervisning med.