Att bedöma formativt och kring läroplanen

I min bok Vägen till skriftliga omdömen, 2009, skriver jag hur man gör för att dokumentera i elevens tjänst – jag kallar det formativa bedömningar och förhållningssätt. Läs om boken på Skolverkets hemsida.

Här synliggör gör jag det eleven gör i förhållande till Läroplanen, alltså inte till kursplanerna:

Jag ser detta kring ditt lärande (där skriver jag alltid elevens namn för namnet är viktigt och ska inkluderas så ofta man någonsin kan).

  • Att du samtalar med många i klassrummet
  • Att du alltid har en samtalspartner
  • Att du är en god samarbetspartner och lyssnar till din klasskamrats tankar och synpunkter
  • Du står för det du tycker och vågar uttrycka dig såväl i helklass som i mindre sammanhang.
  • Du bidrar till undervisningen genom att komma med förslag och synpunkter.
  • Du argumenterar då vi diskuterar litteratur och förklarar vad författaren kan tänkas vilja säga och hur du förstår det kopplat till din erfarenhet.
  • Du framför dina egna tankar om ditt lärande.
  • Du visar intresse för ord och diskuterar gärna med din lärare om hur de används och hur du själv blir nyfiken på dem.
  • Du deltar aktivt i alla muntliga sammanhan, oavsett vilket språk de är på (i en årskurs fyra, här berör det engelska språket).
  • Du använder ditt ordförråd kreativt och uttrycker dig väl om ämnen och klasskamrater.

Dessa ord kan jag ge såväl muntligt som skriftligt. Det betyder att jag följer lärandet och uttrycker det för eleven. Eftersom samarbete är en del av den undervisning jag ger så diskuterar vi samarbetets utveckling och hur vi kan utveckla detta samarbete. Klassrummet är ett rum för kommunikation och ska vara generöst kring elevernas möjlighet att lära. Då jag skrev detta till en elev blev svaret, vilket eleven alltid måste återkoppla med:

Hej Anne-Marie

jag känner mig stolt över det du skrev om mig. Det är kul att se hur mycket jag har utvecklats. Jag blev glad när jag läste det fina du skrev om mig. (årskurs fem).

Innan jag slutligen lämnar ifrån mig detta formativa nedslag i elevens lärande så måste eleven läsa igen och godkänna det jag har att säga. Eleven ska förstå vad jag skrivit och ska givetvis få ha synpunkter på det jag har att säga. Inget får vara ovanför elevens huvud.

Observera att detta inslag handlar om läroplanen inte om kursplanerna – där är jag mer specifik. Jag återkopplade dagligen till mina elever. Det är mycket enkelt att tala om vad man som lärare faktiskt ser och sätta ord på det. Det är förmånligt för eleverna och lärandet.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Ordförrådet, Skolorden, Styrdokumenten, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Att bedöma formativt och kring läroplanen

  1. Linda Linder skriver:

    Att sätta ord på lärandet, sitt eget eller någon annans. Värdefullt och meningsfullt.
    Viktigt också som du beskriver att eleven också får lov att berätta om den känner igen sig i din beskrivning.
    Vea Vecci skrev ”Den pedagogiska dokumentationen skall alltid vara förälskad och stå på barnets sida” Det visar du alltid A-M, du står på barnets sida!

Kommentarer är stängda.