Vad ska vi göra med läroplanen?

– Ska vi inte bryta ned den?

– Jag läser bara de sidorna som handlar om mitt ämne och de årskurser jag undervisar i, är det så jag ska göra?

– Ska vi inte göra eget av den här, det gjorde vi med den förra?

– Hur ska man ta emot läroplanen?

Det är många, många frågor om hur man ska behandla läroplanen som både uttalas, viskas, föreslås och undras om. Ofta kommer frågorna på nätet och en aning anonymt. Man vill inte blotta sina frågeställningar. Jag tycker om dem. Det finns ingen fråga som inte är intressant. Jag tänker så här om själva läroplanen:

  • Våga ta läroplanen som den är
  • Läs hela boken från pärm till pärm
  • Ha den alltid med dig, i alla möten, i alla samtal och i alla verksamheter
  • Umgås med läroplanen, slå upp i den, fråga i den, ifrågasätt den
  • Hämta gemenskap i läroplanen – vi kan hämta professionell gemenskap ur samma dokument
  • Diskutera orden i läroplanen – vad betyder ordet generositet och hur gör vi ordet till något levande i skolan?
  • Vi ska definitivt omsätta text, ord och uppdrag i verkligheten
  • Bygga läroplan och ge kursplaneinnehåll – något att sätta i tänderna på eleverna
  • Oavsett – försök gilla uppdraget och omsätt läroplanen till massor av HUR.
  • Läroplanen ger oss ett innehåll och ett syfte men aldrig någonsin pekpinnar om hur vi ska göra dock …
  • Vi har till ett stort uppdrag att verka för demokrati, elevers röster, olika arbetsformer, pröva och utveckla undervisningar, värna elevernas rätt, motverka kränkningar, värna olikheter och förstå att du är en kultur och jag är en annan, inse att varje individ är sin egen och att varje elev har rätt till sin utveckling, skolan har ett innehåll som ska bära över många år och betyda en frihet att välja utbildning och kunna verka i ett demokratiskt samhälle, förstå räntesatserna på banken, och kunna använda sitt språk både kreativt och samspelande i mängder av former och i olika möten.
Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.