Sonen sitter i samma rum som jag. Han pluggar. Jag bakar bullar. Jag tänker på samtalet som blir mellan oss. Han frågar ibland. Ibland berättar han. Ibland tänker han högt. Ibland behöver han ett svar. Oftast behöver han inte det. Oftast, oftast behöver han höra sina tankar, sitt inre ordförråd, sin förståelse, sina nybegrepp i öppna rummet. Så lär han sig, så lär jag mig. Jag bakar på, är ganska tyst, men väldigt aktiv. Nära det som pågår. Ett och annat begrepp blir också mitt att förstå och grubbla på. Mina frågor är därmed autentiska, inte det minsta kontrollerande. Bara frågvisa på det där sättet som gör att jag också lär mig.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Om biblioteken och samhällets bokhyllor! 2022-04-30
- Allt det där vi läser men inte talar så mycket om 2022-04-30
- Konflikten på skolgården 2022-04-29
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- @BjornSandmark Tack. Roligare med kontakt än att googla fram uppgifter. 04:47:31 e m juni 27, 2022 from Twitter for iPhone in reply to BjornSandmark
- @ceciliapoesi @BjornSandmark Ja! 04:46:25 e m juni 27, 2022 from Twitter for iPhone in reply to ceciliapoesi
- @ericaronson du behöver inga hjulskenor? 03:30:44 e m juni 27, 2022 from Twitter Web App in reply to ericaronson
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.