SYNLIGT LÄSANDE
Idag synliggör jag mitt läsande. Jag läser, djupt försjunken i Leif Zern ”Kaddish på motorcykel”, 2012. Jag tycker om bokens format. Jag tycker om bokens titel. Det var därför jag köpte den. Formatet och titeln lockade. Nu läser jag berättelsen som inringats av baksidestextens sista mening:
” En lycklig berättelse som slutar olyckligt.”
MODELLA MENINGEN
I min undervisning skulle jag modella skrivande ur den meningen.
- Mina elever skulle få muntligt skriva den tillsammans i klassrummet. Unisont skulle vi läsa meningen på olika sätt.
- Jag skulle modella meningar på tavlan: En gråmulen dag som slutar i mörker. En olycklig berättelse som slutar lyckligt. En trist händelse som slutar i glädje.
- Jag skulle diskutera lycka och olycka.
- Jag skulle lyfta fram ord som förändras med ett litet o. Rädd och orädd. Fin och ofin.
- Jag skulle låta eleverna skapa, medskapa, påverka och delta i våra meningsuppbyggnader.
- Då eleverna själva skriver meningar får de tala med varandra, dela med varandra, låna av varandra.
- En viktig del av lektionen är att elevernas texter blir muntliga och delade i klassrummet. Vi sitter i en ring och läser våra meningar, en efter en, tills alla meningar är delade och muntliga.
- Vi diskuterar de frågor som dyker upp efter att eleverna berättat om sina meningskonstruktioner.
- Jag deltar alltid och gör samma uppgifter som eleverna. Vi talar sedan om vad vi lärde oss av att göra, tänka, tala och skriva kring den modell lektionen gav.
Följ #synligtläsande på Twitter! Skriv under #synligtläsande på Twitter!
Gillar din blogg! Vet du några som skriver lika bra bloggar då det gäller gymnasieundervisning (vilket ämne som helst duger, men gärna svenska, samhälls, moderna språk, historia etc. Dvs lite ”mjukare” ämnen än matte och programmering 🙂
Hej, Tack för gensvaret. I min länklista finns bloggare, se på bloggens spalt så hittar du dem: Helena von Schantz, Pelle Pedagog, Jan Lenander, Morrica är alla bloggare du kan vända dig till. Fler finns naturligtvis. Jag föreslår att du går med i Twitter och där kontakatar gymnasielärare. Mina undervisningstankar är överförbara till alla skolans stadier. Läraren gör dem till sina tänker jag. I min