LEKTIONSFÖRSLAG lässtrategier: Hur läser vi?

Körling fotograferar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I alla mina klasser har jag frågat hur vi läser. Den frågan har vi sedan undersökt en hel vecka för att lära oss att förstå hur vi läser. I årskurs ett ritade vi sedan teckningar över hur vi läste. Det blev teckningar som visade var eleverna läste. I årskurs sex diskuterade vi hur vår läsning kunde se ut beroende på vilken text vi läste. Jag tog fram en text att diskutera genom. Hur läser vi den? Istället för att ha föreställningar om hur man läser så blev det en fråga i klassrummet. En fråga jag skulle ställa mina elever idag också och jag skulle förnya frågan inför varje nytt textmöte. Eleverna skulle få diskutera med varandra och undersöka sina lässtrategier. Sedan skulle vi göra dem gemensamt.

Jag har skrivit om det här i Kiwimetoden, 2006. Där undersökte vi hur vi läste ordet ingenjör. När alla strategier kunde delas upptäckte jag hur eleverna bytte strategier just därför att de förstod att det fanns andra.

Det här inlägget postades i Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.