Upprepningar funderar jag på. Hur gör man dem? Varför? Om jag hade klass skulle jag fråga eleverna. Inte undervisa utan lyfta fram och fråga mina elever. Låt oss titta på dessa två meningar av Ulf Stark:
” Snart blir jag stark, tänkte jag.
Snart blir jag nog lika stark som Percy.”
Jag skulle högläsa texten med inlevelse, olika betoningar och med olika känslor. Eleverna skulle få läsa dem kollektivt, för varandra, viska, skratta och upprepa författarens skrivna ord.
Därefter skulle eleverna få undersöka skillnaderna mellan de två meningarna. Vad är lika? Vad skiljer? Vilka skiljetecken finns det?
Därefter skulle vi tillsammans skapa nya meningar där vi lånar och härmar författarens. Detta gör vi kollektivt i klassrummen. Jag kan skriva dem på tavlan eller med digital text. Vi högläser alla texter vi skapar. Alltid muntlig högläsning och muntlig skrivning.
Därefter får eleverna härma och skapa egna meningar utifrån de modeller, författarens och de vi själva skapat.
Snart blir jag stark, tänkte jag.
Snart blir jag nog lika stark som Percy.
Min mening blir:
Snart blir jag trött, tänkte jag.
Snart blir jag nog lika trött som hunden.
Min andra mening:
Aldrig blir jag pigg, sa jag.
Aldrig blir jag nog så pigg som mörten.
Så här blir min planering:
1) Jag väljer några meningar ur en skönlitterär bok. Här är det Ulf Stark och boken Min vän Percys magiska gymnastikskor, 1991
2) Jag skriver upp den på tavlan så att den blir hela klassens text. Jag kan börja med att högläsa texten utan att eleverna ser den. Men sedan ska den synliggöras på tavlan.
3) Vi högläser den text vi fått av Ulf Stark. Vi högläser den med olika betoningar, med olika känslor så att vi får tala skriftlikt. Jag kallar det muntlig skrivning. Allt vi skriver ska vi uttala.
4) Vi härmar tillsammans Ulf Starks meningar. Vi gör egna tillsammans. Dessa skriver vi upp och högläser på samma sätt som i punkt 3.
5) Därefter får eleverna skapa egna meningar. De får härma nära den ursprungliga modellen. Eleverna får göra hur många de vill och önskar. De ska samtala och samarbeta. De får låna och de får härma. De får skapa helt egna.
6) Därefter samlas vi och läser upp de meningar vi skapat. Vi sitter i ring och läser upp våra egna meningar och delar med oss i klassrummet. Vi kan läsa en var och låta delandet pågå i flera varv.
Pingback: Härma författaren! – lappkullan.se
Pingback: Vad skulle du stoppa i ditt recepet? – lappkullan.se
Pingback: Vad skulle du stoppa i ditt recept? – lappkullan.se