Jag läser lagtextsförslag. Det är intressant. Mycket tycker jag om.
Jag noterar i texten om åtgärdsprogrammen. Vad som krävs av analyser. Det är intressant att notera att innan vi upprättar ett åtgärdsprogram måste vi också titta på hindren och möjligheterna i elevens omgivning.
Jag ställde mig alltid frågan – är jag ett hinder?
Det var en fråga som krävde ett metakognitivt perspektiv på det jag gjorde i klassrummet. Jag tyckte också om utmaningen att fundera så. Jag ville och vill utveckla undervisningen så att eleven får uppleva det vuxna ansvaret och inte förskjutningen av ansvar från mig till eleven.
Läraren måste givetvis agera på elevens behov av undervisning men det krävs analysarbete och reflektion innan vi sätter in de åtgärder som krävs. Kanhända är det åtgärdsprogram för undervisningen som kan behövas! Åtgärdsprogram bör vara ett underlag för undervisningsförändring.
Anne-Marie
…analys och eftertanke är grunden i arbetet med åtg.pro ..jag håller helt och fullt med. Igår så arbetade jag tillsammans med ett gäng gymnasielärare ang. åtg.pro och det blev en mycket spännande förmiddag, den längsta och kanske hetaste diskussioen rörde just det som du bla. nämnde…- kan jag som lärare vara ett hinder för eleven. Många känner sig rädda för att ställa sig den frågan…och tyvärr kan väl det vara en av orsakerna till att det fortfarande råder ett så hårt individinriktat synsätt vad det gäller upprättande av åtg.pro. ….det är många gånger fortfarande fokus på vad individen/eleven skall förändra…och det verkar svårt att lyfta frågan och se den utifrån fler perspektiv. Personligen när jag håller i dessa typer av ”workshops” brukar jag prata om de 4 viktiga aktörerna i skolan ; verksamheten, läraren, eleven och familjen. Det brukar väcka en del frågor när man försöker se en och samma frågeställning utifrån de fyra olika perspektiven…..jag kanske är lite otydlig i min beskrivning, men jag hoppas att du kan förstå andenmeningen i vad jag beskriver….tummen upp för en galet bra tankeväckande blogg!!!! /åsa
Tack-väldigt intressant! Jag vill komma långt ifrån eleven som ansvarsbärande – det ser jag dessvärre alltför ofta! Det skrämmer mig. À-m