Pedagogiska samtal om hur motivera läsande

Läser i kunskapsöversikten ”Med läsning som mål” hur man skapar läsmotivation.

Motivation skapas bland annat genom att

  • litteraturen har relevans för det egna livet
  • det finns tillgång till böcker och texter
  • valfrihet och eget val av vad att läsa
  • social interaktion kring det lästa

Jag vill gärna lägga till aspekten:

  • lärarens attityd till läsning och böcker?

I skolan kan vi fundera över:

  • hur vi skapar undervisning och textmöten som påverkar elevernas upplevelse av relevans?
  • hur ser tillgången ut av texter att läsa?
  • I klassrummet?
  • I skolan?
  • Finns bibliotek?
  • Är de bemannande?
  • Hur ser vi på boken?
  • Hur ser vi på läsning?
  • Valfrihet – kan eleven få läsa det de vill?
  • Och hur ger vi undervisning i andra texter där läraren väljer?
  • Social interaktion – det betyder att vi låter eleverna samtala med varandra om sina läsupptäckter, texternas innehåll och ger detta visande, samtalande plats i klassrummet under ordnade former där eleverna får lära sig att viska och visa respekt för den läsaktivitet som pågår?
  • Hur vi kan möjliggöra för ett socialt läsande där delande av texter kan underhållas trots att vi läser för oss själva?
  • Samtal som inte stör andra läsare?
Det här inlägget postades i Pedagogiska miljöer, Pedagogiska samtal, Textsamtal, Undervisningen. Bokmärk permalänken.