Skapa läsmotivation

P1370378

Läser i kunskapsöversikten ”Med läsning som mål” hur man skapar läsmotivation. Motivation skapas genom att 

  • litteraturen har relevans för det egna livet
  • det finns tillgång till böcker och texter
  • valfrihet och eget val av vad att läsa
  • social interaktion kring det lästa

I skolan kan vi fundera över: 

  • hur skapar vi undervisning och textmöten som påverkar elevernas upplevelse av relevans?
  • hur ser tillgången ut av texter att läsa? I klassrummet? I skolan? Finns bibliotek? Är de bemannande? Hur ser vi på boken? Hur ser vi på läsning?
  • valfrihet – kan eleven få läsa det de vill? Och hur ger vi undervisning i andra texter?
  • social interaktion – det betyder att vi låter eleverna samtala med varandra om sina läsupptäckter, texternas innehåll och ger detta visande, samtalande plats i klassrummet under ordnade former där eleverna får lära sig att viska och visa respekt för den läsaktivitet som pågår? Den tysta läsningen är mumlande!
Det här inlägget postades i Bibliotek/Skolbibliotek, Högläsning, Kommunikationen, Konsultation av något slag, Lektion, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.