Man ärver oftast en lärares åsikter om en elev. Jag vill inte ärva någonting alls. Jag tror inte att elever kommer i samma form och med samma innehåll. Jag tror att vi blir till ihop. En gång ärvde jag en elev som jag fick höra så mycket illa om att jag inte trodde mina öron. Jag önskade att jag inget hört. Det tog mig lång tid att möta eleven utan de förutfattade meningar som placerats i mig. Jag tyckte orden ringde i öronen. Eleven visade inte något av det jag fått ärva. Jag tänkte att vi kanske kan hålla oss till det uppdrag vi har – att följa elevens lärande. Det är långt fruktbarare och mer professionellt. Om det kan vi tala, om det ska vi berätta!
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Mmm. Och mera ”tala med” och mindre ”tala om”. Sen är det väl så, som du tar upp, att det eller den som inte fungerar i ett sammanhang, kan fungera utmärkt i ett annat. Det är sällan det eller den som är fel, snarare sammanhanget… Kan man tänka så? Men vem har ansvar för sammanhanget? Alla inblandade!? Fast i en skolsituation har allt läraren en aning mer än eleven.
AM, åter har du utmanat tanken. Visst gör det skillnad att utmana tanken. Det är ju när vi tar oss ut ”bekvämlighets zonen” som vi får en färbättring av undervisningen.
Överlämningar till oss på introduktionsprogrammen är sällan upplyftande och inte sällan handlar det om sådant jag inte vill eller ens behöver veta. Elevernas personligheter borde lämnas utanför.
Jag håller med dig. Absolut. Jag tycker vi ska vända och vrida på det vi säger och uttrycker om eleverna. Det bör vara innehållsrikt om lärandet. Inte subjektivt om person. A-M