Lektion om en tjugolapp!

Att gå en bildpromenad i en sedel. Vad ser vi på en tjugolapp? Och varför? Så här kan man ordberika. Allt sker muntligt:

1) Sätt ord på allt du ser på sedeln. Exempelvis: Jag ser en hatt. Jag ser ett öga. Jag ser … Detta moment gör att vi benämner det faktiska, sätter ord på det vi faktiskt ser, gör det vi ser medvetet, gör det vi ser dagligdags medvetet. Vi får också ett gemensamt ordförråd i klassen. Detta moment är svårare än att tänka om vilket är nästa steg.

2) Vad tänker du om det du ser? Här kan man tänka, tycka, argumentera, fundera, undra och fråga kring motivet. Det finns inga rätt och fel. Alla funderingar är tillåtna och gör att vi tillsammans vidgar betydelser och innebörder.

Därefter kan vi berätta, skriva eller förklara vad en tjugolapp betyder för oss, eller berätta då en tjugolapp förändrade våra liv, eller tjugolappen vi hittade, eller något annat som eleverna vill skriva. Det är något vardagsnära vi lyfter fram i undervisningen. Det finns inget som är så välbekant att det inte finns något obekant i det. Tingens rikedom!

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.