Vi måste undervisa om text. Vi måste pedagogiskt fundera på vad textbegreppet innebär. Vi måste ständigt fundera över hur vi förstår och hur vi kan förstå. Vi måste … för detta med läsning och läsförståelse handlar i sin utvidgade fråga om demokrati. Den här och nu och den framtida.
Om vi tittar på fotografiet jag tog i Edinburgh kan vi ställa oss flera frågor:
- Vad betyder texten?
- I vilken kontext kan vi läsa texten?
- Vad är det man vill säga?
- I förhållande till vad?
- Hur argumenterar texten?
- Mot vad argumenterar den?
- Vem är avsändaren?
- Vem går texten i dialog med?
- Hur skapas medvetenhet hos oss läsare?
- Varför används better? Vad finns det för graderingar? Om komparering och kraftuttryck.
- Vad kan vi skriva som svar på detta påstående? Argumentera för kranvatten? Argumentera för vatten i flaska? Argumentera för vatten som forslas över vatten från andra länder?
- Vänd på argumenten för och utveckla kritiska frågor till ovanstående frågor.
Under textsamtalet kommer fler frågor att skapas både i läraren och eleverna. Dessa textfrågor ska vi samla upp. För att lära oss hur vi kan diskutera text i undervisningen.