Textinkludering och texten i frågande fokus

Vi måste undervisa om text. Vi måste pedagogiskt fundera på vad textbegreppet innebär. Vi måste ständigt fundera över hur vi förstår och hur vi kan förstå. Vi måste … för detta med läsning och läsförståelse handlar i sin utvidgade fråga om demokrati. Den här och nu och den framtida.

Om vi tittar på fotografiet jag tog i Edinburgh kan vi ställa oss flera frågor:

  • Vad betyder texten?
  • I vilken kontext kan vi läsa texten?
  • Vad är det man vill säga?
  • I förhållande till vad?
  • Hur argumenterar texten?
  • Mot vad argumenterar den?
  • Vem är avsändaren?
  • Vem går texten i dialog med?
  • Hur skapas medvetenhet hos oss läsare?
  • Varför används better? Vad finns det för graderingar? Om komparering och kraftuttryck.
  • Vad kan vi skriva som svar på detta påstående? Argumentera för kranvatten? Argumentera för vatten i flaska? Argumentera för vatten som forslas över vatten från andra länder?
  • Vänd på argumenten för och utveckla kritiska frågor till ovanstående frågor.

 Under textsamtalet kommer fler frågor att skapas både i läraren och eleverna. Dessa textfrågor ska vi samla upp. För att lära oss hur vi kan diskutera text i undervisningen.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.