De stora feta frågorna ger eleverna kreativa möjligheter att tänka fritt och utanför alla lådor och boxar. Tänkandet ska vara fritt, tids nog kommer inramningarna kring vad, hur och varför. Men en fråga som – HUR GÖR MAN EN HÖG MED VATTEN – är och har varit en mycket kreativ fråga för mina elever och mig själv. Som vuxen måste jag leta mig förbi det jag vet om vatten och tänka på andra sätt – vilket är mycket utmanande. Eleverna har ett mycket ledigare förhållningssätt till den här frågan. Att det väcker engagemang att få öppna frågor tror jag handlar om att dessa ligger nära det kreativa.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
Detta läser jag:
- Ekman, Kerstin. 2023. Min bokvärld. Bonniers.
- Karinsdotter, Emma. 2023. Ovetenskapliga studier. Bonnier Carlsen
- Carlberg, Ingrid. 2023. Marionetterna. Norstedts Förlag AB
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BOK: Var är bebisen?
Min text har blivit till bild genom
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Läraren. Läs mina krönikor där.
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Läsfrämjande innehåll i undervisningen (för samtliga årskurser) 28/11/2023
- Mer lästid i skolan 23/11/2023
- Högläsning och självständig läsning 09/11/2023
Kategorier
Arkiv
Av alla dessa inlägg som jag läser i din blogg – de här små lappar med barnens ord och tankar tar mig till en helt annan dimension. Varför, hur skulle vi kunna eftersträva efter något annat än att tillåta barnens röst och tankar synas och höras?
P.S. Jag har bitvis följt debatten om Klass- 9A. Jag tittade på första episoden. Det slog mig att ingen som jag kommer ihåg nämnde barnen/eleverna. Har någon reflekterat över vad de hade att säga?!
Pingback: >Anpassa er eller dö! #skolbiblioteken #skolforum #minecraft | Pelle Pedagog
Pingback: Att förklara rhizom | Pelle Pedagog
Pingback: Teknik som ett mål eller ett medel - Pelle PedagogPelle Pedagog