De stora feta frågorna – en väg till kreativitet och tänkande

De stora feta frågorna ger eleverna kreativa möjligheter att tänka fritt och utanför alla lådor och boxar. Tänkandet ska vara fritt, tids nog kommer inramningarna kring vad, hur och varför. Men en fråga som – HUR GÖR MAN EN HÖG MED VATTEN – är och har varit en mycket kreativ fråga för mina elever och mig själv. Som vuxen måste jag leta mig förbi det jag vet om vatten och tänka på andra sätt – vilket är mycket utmanande. Eleverna har ett mycket ledigare förhållningssätt till den här frågan. Att det väcker engagemang att få öppna frågor tror jag handlar om att dessa ligger nära det kreativa.

This entry was posted in Lektioner och lektionsförslag and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to De stora feta frågorna – en väg till kreativitet och tänkande

  1. sspirit says:

    Av alla dessa inlägg som jag läser i din blogg – de här små lappar med barnens ord och tankar tar mig till en helt annan dimension. Varför, hur skulle vi kunna eftersträva efter något annat än att tillåta barnens röst och tankar synas och höras?

    P.S. Jag har bitvis följt debatten om Klass- 9A. Jag tittade på första episoden. Det slog mig att ingen som jag kommer ihåg nämnde barnen/eleverna. Har någon reflekterat över vad de hade att säga?!

  2. Pingback: >Anpassa er eller dö! #skolbiblioteken #skolforum #minecraft | Pelle Pedagog

  3. Pingback: Att förklara rhizom | Pelle Pedagog

  4. Pingback: Teknik som ett mål eller ett medel - Pelle PedagogPelle Pedagog

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>