Kreativitet – att tänka i egna banor

Skolan ska möjliggöra för eleverna att vara kreativa. Jag får alltid funderingar kring vad det är vi ska göra. Jag tror hellre vi ska öppna upp undervisningarna för mångfaldstänkande, stora öppna frågor kittlar kreativiteten, den att tänka i egna banor, lägga sig i, säga något roligt, få tänka och dra in ett annat perspektiv. Kreativitet är ett ord som vi ofta gör för stort. Det är när vi skapar något – exempelvis när vi klistrar sockerbitar till igloon, eller målar av andra konstnärers verk. Ja, det kanske är kreativt att få måla, bygga och göra. Jag tycker inte det. Jag tycker det är produktion och att göra lika. Kreativitet är att få gå sin egna väg.

Jag är alltid rädd för stora ord. Jag vill att vi söker omsätta ord och begrepp till något verkligt för eleverna. Jag har alltid en blick på hur jag i undervisningen i svenska och grammatik kan erbjuda eleverna kreativa ingångar, en slags lekfullhet utan lek. Jag tror jag vågar mig på att vänta så att eleverna får tänka, skapa klimat där en fråga får ha ett långt liv, att svar aldrig bara är ett och det är korrekt.

Jag läser i DN idag – Kreativitet förväxlas med produktivitet – och jag tänker att vi måste beakta detta också i skolan. Är den som gör något den mest kreativa – är resultaten vi får se bevis på att undervisningen är kreativ? Vad är kreativitet för oss lärare? För mig? För dig? Vad menar man i läroplanen? Vad är syftet med kreativitet i skolan?

Jag tänker att vi kan skapa möjligheterna i undervisningen genom att erbjuda tänkande, få olika idéer och tankar att krocka med varandra, tillåta diskussioner och skratt och följa det som äger rum genom att själva tänka kreativt.

I DN´s artikel intervjuas Gunnar Törnqvist med anledning av hans bok ”Kreativitet i tid och rum”. Jag ska köpa boken, läsa och fundera. Men ser i artikeln dessa kreativa tankar:

  • Möjligheten att tänka fritt är också stor och restriktionerna få
  • Mötesplatser, bibliotek, kaféer
  • Vetenskapsmän, musiker och konstnärer, filosofer verkar i samma miljö
  • Nyskapande pionjärer trivs inte i hierarkiska maktstrukturer
  • Kreativitet verkar bäst i mindre grupper – fyra till fem
  • Miljöerna är generösa och jämlika
  • Humor och skratt – ur vilka nya idéer ofta föds
  • Kreativitet ska inte förväxlas med intelligens
  • Kreativitet handlar om att tänka i egna banor
  • Att sammanföra idéer och kunskaper vitt skilda från varandra.

 

This entry was posted in Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Kreativitet – att tänka i egna banor

  1. Nisse says:

    Idag är begreppet intelligens mycket så visst kan man vara kreativt intelligent.
    Vi har lämnat begreppet intelligens som en mätare på kunskaper bakom oss.
    IQ tester visar inte på något sätt hur intelligent man är utan enbart hur pass hög logisk intelligens man har.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>