Astrid Lindgren: Enastående kontakt med sina små läsare

Denna dagen, ett liv

Ur Jens Andersen: En biografi över Astrid Lindgren ”Denna dagen, ett liv”, 2014 läser jag Astrid Lindgrens svar, s 222, på hur man får kontakt med sina unga läsare?

”Ja, jag vet inte om det behövs några knep för det, det enda är väl i så fall att man minns sin egen barndom väl (…) Hur man kände och tänkte och pratade som barn. Det verkar kanske självklart men när man som jag har som arbete att dagligen plöja igenom barnboksmanuskript märker man hur viktigt just det enkla är. Inga långa och invecklade meningar, inga teoretiska resonemang, inga obegripliga ord, ingen förstucken moralisk pekpinne!”

Mina tankar:

Jag tänker ofta på hur pedagogiken kanske just handlar om att inte vara för pedagogisk utan verka pedagogisk. Att man låter eleverna få tänka, leka med språket, lyssna till det och få  möta det lite förutsättningslöst till en början. Vi kan ge eleverna mer av språket i sitt sammanhang genom att högläsa det så att språket bär ut berättelsen. Flödet. För att också bidra till den inre gestaltningen som eleverna kan göra då de lyssnar.

Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.