Barnet ska vara i sammanhanget. Inte göras till ett objekt för de vuxna, då är risken stor att barnet blir ett projekt, något som ska rättas till, fixas i ordning, justeras, och barnet blir ensamt. Det är i sammanhangen barnet ska vara.
Anne-Marie
Barnet ska vara i sammanhanget. Inte göras till ett objekt för de vuxna, då är risken stor att barnet blir ett projekt, något som ska rättas till, fixas i ordning, justeras, och barnet blir ensamt. Det är i sammanhangen barnet ska vara.
Anne-Marie
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
Böcker jag läser under december 2023:
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.