Vad är det för pedagogik i ordning och reda

Vad är det för pedagogik i ordning och reda?

Lärandet är rörigt. Lärande är samspelandet med just nu och i denna tid. Lärandet är spring i benen. Lärandet är att tappa en penna på golvet. Lärandet är att plussa ihop ett och annat. Lärandet är att dra ifrån oväsentligheter från väsentligheter. Lärandet är att kunna argumentera för sin keps. Lärandet är att kommunicera med sin omvärld. Lärandet är att ha redskapen och kommunikationen i händerna. Lärandet är att förstå mig och dig och oss och här på denna plats. Lärandet är allt annat än ordning. Lärandet är att trotsa det som en gång var. Lärandet är att utmana och röra till i den välbekanta soppan. Lärandet är att klättra över ett hinder. Lärandet är att få ett skrapsår efter en vinglig cykeltur. Lärandet är att inte ha sin kärlek besvarad. Lärandet är att tro att ett plus ett är tre och sedan upptäcka att det kanske är två!

Ordning infinner sig då man kan något. Men då får lärandet rörliga fötter och vill till något annat. Vi ska vara tacksamma för att lärandet sätter saker och ting på sin spets. Ordning och reda är det inte tal om.

Ordning och reda är något helt annat.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Verkligheten, Visionerna, Vygotskij. Bokmärk permalänken.

10 svar på Vad är det för pedagogik i ordning och reda

  1. pia skriver:

    A-M!
    Får jag kopiera denna text till min ”klokaordtavla” på jobbet?

  2. Josef skriver:

    den här vill jag också ha uppsatt på jobbet!

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Jovisst – meningen är delbar! //A-M

  4. Katarina Lindinger skriver:

    Ja!! Dessa ord måste vi få föra utanför din blogg, A-M!! Välformulerat som alltid.

  5. Anne-Marie Körling skriver:

    Tack Katarina! // A-M

  6. Kristina Björn skriver:

    Tänker att rörigt skulle kunna bytas ut mot rörligt. Vad tänker du då?
    //Kristina

  7. Anne-Marie Körling skriver:

    Att jag kanske har stavat fel – jag måste kontrollera! // A-M

  8. Kristina Björn skriver:

    Arbetade på en skola som hade många studiebesök. Våra elever tilläts ganska aktivt påverka sin lärprocess vilket väckte intresse utifrån. Många besökare upplevde dock skolan som rörig, men vi såg den som rörlig. Det slutade med att vi under en period inte tog emot besökare om de inte stannade två dagar. Först dag två förmådde de flesta se förbi sitt första intryck av röra. Så … för mig är det rörligt, det där lärandet … och här var det alldeles underbart, på pricken formulerat av dig 🙂

  9. Therese Netzell skriver:

    Kanon bra text! Jag är själv F-6 lärare och ser saker och ting på samma sätt som du gör. Får jag vara fräck och fråga om jag kan få använda mig av texten? Svara helst via min mail är du snäll / Therese

  10. Jan Lenander skriver:

    Jag tänker på studiero, som ro att studera, som en trygghet att få tappa pennan, ropa till kamraten när man blir engagerad som allt det spännande du visar i detta inlägg.

Kommentarer är stängda.