Att förtrollas av den yttre frågan

Jag kan konstruera massor av frågor som rör innehållet i skolan. Burkan syns ha blivit en stridsfråga och en rättssak. Ska vi kunna plocka burkan av eleverna?

Under hela min skoltid har jag inte mött någon klädd i burka. Däremot har jag mött ett utklätt barn som skulle överraska alla andra med att vara mumintroll. Eleven var mumintroll tills eleven kände sig varm och det var dags att spela fotboll på rasten. Jag hade inga problem med att mumintrollet satt och räknade matematik eller höll på med sina ord och sina papperslappar eller talade om saker och ting inifrån mumintrolldräkten. Men jag har aldrig träffat några andra i kläder av annat slag. Det känns alltså inte riktigt aktuellt. För säkerhets skull frågade jag min närmaste ungdom – som skakade på huvudet

– Är det där en skolfråga?

************************

Och för att göra det riktigt klart för alla läsare så vill jag givetvis se mina elevers hela ansikten och låta dem se mitt. Den interaktionen behöver jag. Själva inlägget om mumintrollet handlar om att jag bara en endaste gång har behövt ta ställning till kläderna i mitt klassrum. Jag har aldrig någonsin mött någon i burka. Däremot i muminkläder. För mig är frågan inte särskilt stor. Det finns stora pedagogiska frågor som vi kan lyfta, samtliga kan hämtas ur våra styrdokument. Det kan vi göra stort innehåll av!

Det här inlägget postades i Verkligheten. Bokmärk permalänken.

9 svar på Att förtrollas av den yttre frågan

  1. Pelle skriver:

    Tack!!!
    Jag högläste ditt inlägg för familjen, och vi njöt och skrattade tillsammans. Fram för mer Tove Jansson i klassrummen, tjing för att vara Mårran!
    🙂
    /Pelle

  2. pia skriver:

    Jag vill vara lilla My!!
    Tror att jag skall vara det på onsdag, skall bara fundera på hur jag skall kunna ”fixa” till håret.

  3. Anne-Marie Körling skriver:

    Hejsan Pia… jag har inte glömt dig!

  4. monika skriver:

    Att jämföra ett barn man redan känner utklätt till Mumintrollet med att någon använder burka är för mig mycket märkligt.
    Det skulle nog ta lång tid att lära känna barnet i mumindräkt om den alltid användes eller om alla barnen kom utklädda till Mumintrollet från dag ett eller vad tror du?

  5. Katharina skriver:

    Jag har inte heller mött något flickebarn i burka i skolan under alla mina skolår. Men om jag gjorde det skulle jag inte skratta. Men jag skulle sakna möjligheten till interaktivitet.

  6. Anne-Marie Körling skriver:

    Det var en underbar händelse att möta mumintrollet i klassrummet en dag, och mumintrollet handlar om att skapa textrörlighet och levandegöra litteratur. Jag vill att mina elever ser hela mitt rörliga minspel, mitt ansikte och jag vill också se mina elever, deras minspel och ansikten. Men jag tycker inte frågan om burkan är en stor fråga. Hellre diskutera andra frågeställningar som hör samman med skolans uppdrag. Läroplan och kursplanerelaterade frågeställningar. Det skulle kännas mer verklighetsnära.

  7. Anne-Marie Körling skriver:

    Om jag ska vara någon ur muminfamiljen identiferar nog många mig med muminmamman, men själv önskar jag att jag vore Snusmumriken, fast ibland är jag som en riktig snusmumrika!

  8. Katharina skriver:

    Att klä sig och att klä ut sig är inte samma sak. Inte samma avsikt och inte heller samma bakgrund. Jag är inte säker på att din jämförelse faller i god jord och jag tror inte heller att det är en stor fråga. Men, som du skriver, att se varandra i ögonen och kunna kommunicera vid undervisning, det är väsentligt.

  9. Anne-Marie Körling skriver:

    Det är mycket möjligt. Kanske ska ta bort hela inlägget? Måste grubbla! // A-M

Kommentarer är stängda.