Rörelse

Då jag tänker på mitt eget lärande så tänker jag i form av rörelse. Det betyder kanske att jag faktiskt måste röra mig för att mina funderingar och nytankar kräver lite utrymme, jag promenerar ofta då jag har stora saker att tänka på eller har fått utmaningar som jag ännu inte kan famna och förstå fullt ut,

Barn rör sig alltid. Jag har aldrig förstått mig på den stränga antirörelsen – den att sitta still och att det är en prisad förmåga. Det är bara att gå till oss själva och fundera över hur länge vi orkar. Vad vi borde göra är att fundera över hur vi kan organisera för eleverna att röra sig ledigare i klassrummet?

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Rörelse

  1. Mia skriver:

    Håller absolut med dig här. Dessutom brukar elevernas stolar vara mycket obekvämare än lärarens, och då sitter de betydligt mer än vi, som ändå brukar röra oss runt i klassrummet. En sak att fundera på är väl hurdan undervisning man bedriver. Om den är upplagd så att eleverna behöver kolla saker i böcker, hämta material i materialskåpet, gå ner till biblioteket efter något, kolla med en kompis m.m., då rör de ju på sig samtidigt som de är ”on task”. Jag drömmer om ett klassrum där det skulle finnas (plats för) soffor, fåtöljer, bänkar, gruppbord, mattor att ligga på osv. Det skulle också uppmuntra till rörelse.

Kommentarer är stängda.