Japp! Det finns mycket man får om man anställer en lärare – dvs – inte på en skola utan på en annan fridfull arbetsplats. En lärare är guld värd på arbetsplatsen. En lärare kan, förutom att undervisa:
- ha många, många bollar i luften utan att tappa en endaste
- få sina intentioner avbrutna men ständigt återkomma till det som är det centrala
- snabbt lista ut nya ingångar i dilemman och skräddarsy en tanke för var och en av de som sitter klistret av olika slag
- klura ut hur det som görs här och nu ska leda till i framtiden
- äta lunch på tio minuter och på sin lunchrast kasta sig över något trasigt som behöver lagas – exempelvis ordna med papperstrasslet i kopiatorn för femte-elftegången under en och samma vecka, nästan utan att klaga
- översätta mellan personer som inte förstår varandra och där ilskan pyser över åt alla håll och kanter och göra det med heroiskt lugn
- konflikthantera mitt i eldens hetta och parera knytnävsslag och svordomar så att ilskan blir hanterlig
- kan anpassa språket utifrån olika målgrupper – allt från barn, ungdomar, föräldrar och pensionärer – ovärderliga i konsten man tilltalar olika målgrupper
- tycker att det är lite att göra om det är normal arbetsbelastning – va – vilken lugn dag idag – är ett vanligt uttryck från en lärare
- sätta sprätt på det som är en aning tråkigt men nödvändigt
- hitta på saker och ting nästan av det obefintliga
- behöver inte gå på toaletten särskilt ofta och har därför lärt sig att prioritera arbete framför toalettbesök
- kan arbeta mycket självständigt och i något som kallas arbetslag.
- tar saken i egna händer trots att det inte är någon som sagt något om egna händer.
- kan tala inför grupp och olika grupper och vid olika sammankomster
- talar fort och gör saker och ting fort och effektivt för annars blir det inte klart för något annat kommer i vägen
- arbetar i smyg på söndagarna trots att makar, fruar, partners varje söndag vädjar om kontakt, lite söndagsmys innan kommande vecka.
- alltid ser något av sitt arbete också när arbetet är över
- har telefontid i hemmet och klagar inte över att middagen blir störd.
- automaträttar skrivningar som går ut i organisationer och är felstavade, dvs en levande rättstavningskonsult
- kan vara värdefull på grund av udda kunskaper om bergarter, geografi, historia och var alla floder rinner hit och dit på jordklotet och därför vara behjälpliga vid firmafester där någon har totat ihop en tipspromenad med kluriga frågor, ja – kanske till och med att läraren med sin kompetens är den som utvecklar tipspromenaden
- pyntar upp lokalerna och kontoren med allehanda tomtar vid jultid, påskharar och ägg under påsken och lite nationalromantik vid midsommar.
- kan stämma in i de flesta sånger och vet hur man får alla att sjunga JA MÅ HAN LEVA högt och tydligt – ja – att alla på arbetsplatserna har rätt att bli ihågkomna på sina födelsedagar
- kan med glädje klämma i och sjunga en del av våra örhängen till sånger – passar alltså utmärkt att ha med sig på företagens kräftskivor eller andra evenemang av det gladare slaget
Bra skrivet. Många tror att läraryrket är ett slapparyrke, men vi jobbar nog generellt hårdare än de flesta. Min enda invändning blir nog utropet ”Vilken lugn dag idag!”.
Det är nog ingen vanlig lärarkommentar på de flesta skolor, men säkert vanlig bland lärare på nya arbetsplatser som inte är skolor (vilket kanske var vad du menade).
På en vanlig arbetsplats där man arbetar mycket tycker lärare att man gör lite, att det är lugnt och lagom. A-M