Den inre kärnan: Lärare, elev och fokus

DEN INRE KÄRNAN: LÄRARE, ELEV OCH FOKUS

Om detta bör vi tala! Om det vi gör, HUR vi genomför läroplanen, och vad som sker då vi gör det. Detta HUR handlar om lärarens undervisningar. Vi fokuserar alldeles för snabbt på eleverna och de kunskapskrav som ställs på dem. Vi hoppar över sidor i läroplanen för att snabbt se vad som står i de krav som ställs på eleverna. Vi talar alldeles för lite om våra undervisande hur, de som gör det möjligt för eleverna att komma dit de ska. En skola ska tala om lärarnas HUR. Där finns utvecklingen, där finns möjligheten, där finns kraften.

Om fokus förflyttas från elevernas kunskaper, eller brister på kunskaper, till lärarnas innehåll och lärarnas kunskap om HUR man ger eleverna förutsättningar att nå mål och verkligen lära sig något. I lärarrummet ska inte eleverna diskuteras utan lärarnas dagliga lektioner och vad dessa bidrog till för förändringar i klassrummet och i elevernas lärande. Och Jante som har en sådan stor roll i skolan måste förpassas bort till förmån för lärares vilja att dela med sig, visa upp, pröva och försöka och föra diskussioner om hur en lärare undervisar. Jag skulle önska att vi förhöll oss mer öppna för kollegor, toleranta och samtidigt nyfikna på vad som sker i någon annan lärares klassrum. Det talas så lite om lärares undervisningar. Traditionen att stänga dörren om det egna klassrummet måste börja med generösa nyfikna anslag – får jag delta för att titta på din undervisning, jag vill lära mig att undervisa om … Vi måste tillsammans utmana lärarens inre röst som säger att jag inte duger och min undervisning tål inte att man tittar på den.

Vi måste också utmana lärarens röst som säger att … Jag har undervisat så här i trettio år och det har fungerat för mig. Jag tänker inte … Vi måste utveckla vår inre nyfikenhet och öva oss i att se det undervisande nuet och det framtida. Vi måste öva oss i att inte mäta oss med varandra utan skapa ett större lånande, härmande och prövande.

Vi kunde skapa en skola där generositeten, toleransen, nyfikenheten och elevernas lärande handlar om lärarnas medvetna HUR. Det är ju bara vi lärare som vet HUR man gör där inne i klassrummet. Om detta bör vi tala. Om detta bör vi skriva. Kring detta kan vi samlas.

 

Det här inlägget postades i Klassrummet, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.