Ge eleverna en del fakta, ungefär som en gåta; ex leta efter en person och ge en liten hint om yrke och någon andra detaljer (jag fick uppdraget att söka på svensk skådespelare, 80 år gammal, troligen rödhårig, inga allvarliga roller mer roliga), eller ge en plats eller ett ting, som ni gåtfullt berättar om … låt sedan eleverna söka på nätet och låt eleverna berätta om hur de går tillväga för att få svar på sina frågor och för att få svar på det du undrat.
- Hur många sidor är de inne på?
- Var börjar eleven söka?
- Hur snabbt lämnar eleven sidan?
- Vad gör att eleven lämnar sidan?
- Hur läser eleven informationen?
- När finner eleven svaret?
- Hur många genrer stötte eleven på?
- Hur vet eleven att just detta svar är relevant?
- Hur många sökträffar fanns på det ord eleven sökte?
- Varför valde eleven dessa sökord?
- Hur många sökord genererade din lärarundran?
- Vilka sökord visade sig vara relevanta?
- Vad hände som eleverna förvånade sig inför?
- Hur kan eleverna veta att källan är tillförlitlig?
- Använde eleverna både text och bild för att finna svar?
- När nöjde sig eleven med sin sökning?
- Vilka hinder stöter eleverna på?
- Hur många språk mötte eleverna?
- Problematiserade eleverna sin frågeställning under sökningen?
- Kan eleverna konstruera liknande sökfrågor?
- Vad söker eleverna på under en vecka?
Jag tror vi kan få en hel del uppslag till nya lektioner om vi håller frågorna levande och undersöker vad som händer då man söker på nätet.
Lektionen är en möjlighet till gemensamt funderande och undersökande. Jag tror inte på att läraren sitter inne med något svar utan mer att läraren håller frågan levande, hur gör vi? Vad händer? Hur förstod du? Vilka svårigheter mötte du? Hur lärde du dig? Vad lärde du dig? Självklart ska läraren också göra det eleverna gör.