Lektioner: En serie bildpromenader


Jag kommer att visa er hur man genomför bildpromenader. Bildpromenadens syfte är

1) Att skapa ordförråd. Att ge ordförråd. Att sätta ord på det vi ser.

2) Att skapa förförståelse. Att vara kreativ. Skapa tänkande om. Att använda orden vi fick i gemenskap med bilden och genom varandra.

3) Att undersöka samspel mellan bild och text. Stämmer bildens språk med textens? Skillnaderna är spännande. Varför skapas denna dynamik.

Låt oss börja med en bildpromenad i den bok vi själva använder dagligdags: Läroplanen, Lgr 11:

Skärmavbild 2013-03-08 kl. 8.54.44 PM

Läroplanens omslag ska vi sätta ord på. Det är det första vi gör. Jag ser … inleder meningen. Mina elever lär sig att uttrycka sig med hela meningar. Det betyder att vi talar oss in i skriftspråket.

”Jag ser två barnhänder”

 

 

Lgr 11 en bildpromenad-001

Så här gör jag innan jag undervisar. Jag förbereder mig själv. Jag sätter ord på det jag ser:

MOMENT ETT: SÄTTA ORD PÅ – DET GEMENSAMMA ORDFÖRRÅDET

För att skapa gemenskap med bilden, fotografiet, illustrationen kan vi sakligt sätta ord på det vi ser. Denna saklighet rör det vi faktiskt ser, inte vad vi tror att vi ser. Då vi börjar ge eleverna möjlighet att delta och utvecklas i bildpromenaden kommer de att berätta vad de tror, hindra dem inte när de utvecklar sina tankar, för detta moment kommer också beröras, fast i nästa moment. Det ordrika och de begrepp vi kan sätta ord på ska finnas i rummet.

  • ”Jag ser en penna.”
  • ”Jag ser ett tangentbord”
  • ”Jag ser en teckning av ett päron”
  • ”Jag ser text”
  • ”Jag ser ett stort L”
  • ”Jag ser färgen blå.”
  • ”Jag ser en bok”
  • ”Jag ser versaler”
  • Jag ser små bokstäver”
  • Jag ser siffror.
  • Jag ser två ettor.
  • Jag ser …

Jag har undervisat i bildpromenader sedan 2003. Jag har lärt mig att detta moment – att sätta ord på – eller – jag ser … – som eleverna valt att kalla lektionens innehåll, tar mycket lång tid. Eleverna lär sig att sätta ord på detaljer, de utvecklar sin förmåga att undersöka och ju större ordförråd eleverna erövrar och får desto längre tar bildpromenaderna. Var inte rädd för att det tar tid. Skynda inte. Låt eleverna få titta, tänka och hitta ord ihop. En stor fördel med bildpromenaden är att elever med andra språk kan använda sitt språk för att uttrycka sig. Bilden finns där att peka på och det gör att alla språk kan användas. Bildpromenaden fungerar i alla ämnen och på alla språk.

Jag är inte klar med vad jag ser i läroplanens fotografi. Jag skulle fortsätta mycket länge. Du som läser här kan fundera över vad du ser.

MOMENT TVÅ – VAD TROR JAG OCH VAD TÄNKER JAG

Detta moment handlar om att berätta om vad vi tänker. Det finns inga rätt eller fel. Allt är tillåtet. Vi har ingen aning om vad eleverna, eller vi själva, gör för associationer, men de ska få finnas och de ska få uttryckas. Det första momentet med ordförrådet stöttar oss också här. Vi har nu fått många ord att använda och som triggat i gång tänkandet. Då vi tänker tillsammans i rummet delar vi våra föreställningar.

Jag tänker:

  • Jag tänker att det är konstigt att det är päron i fotografiet. Jag trodde ärligt talat att det var ett äpple
  • Äpple trodde jag också att det var. Men genom att vi satte ord på fotografiet så såg jag för första gången att det var ett päron. Jag trodde det var ett kunskapsäpple, så nu tänker jag att vad nytt kan jag hitta i läroplanen efter denna bildupptäckt. Jag tror det finns flera ”päron” att upptäcka i läroplanen.
  • Läroplanen handlar om vad jag måste göra. Det finns ett tangentbord där i fotografiet och jag funderar över om det finns något i texten som säger att jag ska undervisa om digitala verktyg?
  • Jag tänker att bilden är blå hör det samman med politik eller så?
  • Jag tänker …

Under bildpromenaderna kan jag lära mig att utveckla frågor eller väntande men följande förhållningssätt genom att ställa fördjupande frågor. Så ser dessa frågor ut:

  • Berätta …
  • Du sa att du såg ett tangetbord, vad betyder det för dig?
  • Du trodde du såg ett äpple, berätta vad som hände då du såg ett päron?
  • Du nämnde ordet versaler, jag blir nyfiken på ordet, berätta mer?
  • Det är spännande att höra dina upptäckter, berätta vad som fick dig att uppmärksamma …

Det är eleverna som ska tala sig in i bilden. De är eleverna som ska ha talutrymmet. Jag är medierande, speglande och återknytande. Jag värderar inte. Tanken ska vara fri och det ska vara tillåtande att tänka. Tillsammans utvecklar vi såväl vårt muntliga tal, vår kreativitet och vår förmåga att lyssna in hur andra ser på saker och ting. Bildpromenader genomförde jag dagligen i mina klasser. Eleverna gjorde självständigt bildpromenader innan de tog sig an uppgifter.

Jag återkommer med en bildpromenad ur en barnbok… och en faktabok… och en kartbok… och en tidningsartikel … och en …

 

This entry was posted in Bildpromenaden, Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag, Styrdokumenten. Bookmark the permalink.

10 Responses to Lektioner: En serie bildpromenader

  1. Görel Karlsson says:

    Hej!
    Tack för ett bra upplägg för en gemensam diskussion i arbetslagen och till min nästa personalkonferens.
    Hälsningar
    GK

  2. Pingback: Svenska | Pearltrees

  3. Pingback: Smurfen | Pearltrees

  4. Pingback: PernillaMattss1 (pernillamattss1) | Pearltrees

  5. Pingback: Svenska och undervisning | Pearltrees

  6. Pingback: Läs och skriv! | Pearltrees

  7. Pingback: Ipads | Pearltrees

  8. Pingback: Läsa | Pearltrees

  9. Pingback: Svenska | Pearltrees

  10. Pingback: Sista meningen först! – lappkullan.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>