Lektionsförslag: Att läsa förord

”Under de långa somrarna i New Hampshire då jag höll på med boken brukade jag ofta stiga upp tidigt på morgonen och gå ut på gården där dalen sträckte sig silverfärgad i gryningsdimman bort mot bergskedjorna i norr och öster. Allt skulle ha varit tyst om det inte varit för fåglarnas jublande röster som redan hade börjat sin hallelujakör för att hälsa dagen.

Sångsparven sjunger med en sådan entusiasm att han nästan ramlar ner från sin gren i toppet av äppelträdet och steglitsan faller in med sitt obligato. Trasten i skogen är så full av sång att han inte kan hålla sig. Hackspetten trummar på den ihåliga bokens stam. Lommarna därborta över sjön brister ut i sina demoniska klagorop för att det hela inte skall blir alltför ljuvt. Så kommer solen över bergen och lyser upp ett otroligt grönskande New Hampshire där den långa dalen flödar över av en rikedom som är nästan för yppig. Träden ser ut att ha vuxit flera tu under natten och miljoner blommor har slagit ut på ängarna.”

LEKTION och lektionsFRÅGOR

Detta är ett förord till en bok. Lektionen kan inledas med att högläsa detta stycke, samtidigt visa upp det på smartboarden, högläs den inlevelsefullt, låta den smälta in. Låt sedan frågorna vara öppna, tillåta eleverna att tänka, ge dem uttrycksrätt, ställa frågor, argumentera. Ge inga svar, ställ frågor.

  • Vilka är de första tankarna som kommer upp?
  • Vem är författaren?
  • Vad vet vi om det vi ska få läsa?
  • Vad får vi för information?
  • Vilken text kommer vi möta i berättelsen?
  • Vad undrar vi över?
  • Vad ser vi?
  • Vad hör vi?
  • Vad vill vi läsa i boken då vi läst det här?
  • Vilka texter liknar den här?
  • Vad behöver författaren för att skriva?
  • Vad behöver vi för att kunna skriva?
  • Hur skriver vi förord?
  • Varför skriver man förord?
  • Vad vill författaren berätta med detta förord?

 Läs också här!

Läs också här!

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.