Kort historisk överblick om vad ett barn är

Jag läser boken: Bilden av barnet, av Anne Banér, utgiven på Berghs Förlag AB, 1994. Jag ser en historisk tidslinje och låter er få dem här. Kanske läser ni också boken i sin helhet.

  • ”Den som ser ett barn ser ingenting”
  • ”… blir det en flicka, sätt ut henne” Grekland och Rom
  • ”Låten barnen komma till mig …” 300-900 e.Kr.
  • ”En liten vuxen” ca 900-1500
  • ”I barn, I skolen ha medlidande med Edra föräldrar …” 1500-talet
  • ”Liksom ridspöet får hästen att springa, får käppen barnet att lära” 1600-talet
  • ”Er son vill ta ifrån er herraväldet…” 1700-talet
  • ”Barn måste uppfostras innan de kan undervisas” Borgarbarn under 1800-talet
  • ”Bed och arbeta” Arbetarbarn under 1800-talet

Ja, dessa är rubrikerna hämtade ur Anne Banérs bok. 1900-talet kan befolkas av andra rubriker men århundradet som barnets blev Ellen Keys. Under 2000-talet tycker jag en del rubriker kommer tillbaka och jag tror därför på en historisk tillbakablick. De rubriker jag tänker mig för 2000-talets början är:

  • Barn måste fostras innan de kan undervisas.
Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Skolrättigheter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Kort historisk överblick om vad ett barn är

  1. kiki tellebi skriver:

    Tack för de orden!
    Jag har varit osäker när jag har satsat att skapa på
    ett klassrum där alla röster får plats. De tysta, de svag-röstade
    och de högljudda. Allas röster måste
    höras i rummet för att ny kunskap ska växa fram.

Kommentarer är stängda.