Diskussionstext: Pappas yrke

Körling fotograferar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”I skolan hade de talat om sina pappor en dag och Karl hade sagt att hans pappa var grönsakshandlare, vilket Bruno visste stämde, för han stod i frukt- och grönsaksaffären inne i stan. Och Daniel hade sagt att hans pappa var lärare, vilket Bruno visste stämde, för han undervisade de stora pojkarna som det alltid var klokast att hålla sig ur vägen för. Och Martin hade sagt att hans pappa var köksmästare, vilket Bruno visste stämde, för han brukade hämta Martin efter skolan ibland och när han gjorde det hade han alltid på sig en vit rock och rutigt förkläde, som om han kommit direkt från restaurangköket.

Men när de frågade Bruno vad hans pappa gjorde och han öppnade munnen för att berätta det hade han insett att han inte visste det själv. Allt han kunde berätta var att hans pappa var en man att hålla ögonen på och att Furien hade stora planer för honom. Jo, och så förstås också att han hade en fantastisk uniform.”

Ur boken: ”Pojken i randig pyjamas” av John Boyne, Ponto Pocket, 2006

Lärarens tankar:

Den här texten skulle jag högläsa för mina elever men innan det skulle få höra skullde få pröva textens mening: ”vilket Bruno visste stämde, för … ”. Det skulle jag inleda med. De skulle få byta ut Bruno med sitt eget namn, och hitta på en anledning för att det stämde. Kreativitet kopplat till litterär mening.

Jag skulle sedan be eleverna grubbla på det jag läste högt. Vilka ord vänder våra tankar i texten? Varför då? Vad gör första stycket med vår förförståelse? Vad händer då vi läser andra stycket? Vilken är tiden då detta utspelar sig? Hur är det att inte veta? Varför vet man inte? Och varför bara pappas yrke? Hur såg det ut för kvinnorna? Gör läraren rätt som talar om föräldrarnas yrken? Hur hör det ihop med skolans innehåll?

This entry was posted in Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Diskussionstext: Pappas yrke

  1. Lotta Mathiassson says:

    Hejsan
    Just den boken håller jag på att läsa ochlyssna på för att kunna ha den med i min undervisning. Jag funderar på om jag ska läsa hela. Är den för svårarbetad för en 4-5-6:a? Inte innehållsmässigt men känslomässigt. Kanske jag ska välja väl valda delar och bearbeta dem istället. Funderar vidare och tackar för ett undervisningstips att härma.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *