Ensamt arbete – vad sägs om gemensamt?

Körling fotograferar 2010

 

 

Ensamt arbete, självständigt arbete. Åh dessa krav. Hur utbildar vi och hur lägger vi upp en plan för att allt det vi gör i skolan ska bli möjligt att göra själv? Den planen kan vi diskutera.

Elever förväntas tidigt göra själv trots att deras lekkultur är av annat slag; man visar, bjuder in, turtager, lär med varandra, skapar regler och så utvecklas lärklimatet. Skolan är en social och kulturell mötesplats. Målet är självständiga elever. Jag tänker ofta på hur osjälvständiga vi är, att vi är det lite då och då, vi behöver hjälp oavsett om vi går i skolan eller inte. Det ska inte vara skört och svårt att be om hjälp och stöttning. Det ska inte upplevas som brist att be om hjälp. Det ska vara en naturlig del av lärprocessen. Den som frågar har kunskaper eller vill förstå.

Jag är inte mindre vetande eller okunnig för att jag behöver en annan människas syn på saker och ting. Jag är relaterande och vetgirig. Det är i gemenskap med en annan människa jag kan uppleva min självständighet.

Det här inlägget postades i Kommunikationen, Ordförrådet, Värdegrunden. Bokmärk permalänken.