Igår föreläste jag om läromedel och om hur man undervisar genom och ur faktaböcker. Det var läromedelsförfattarnas årsmöte. Jag visade hur man kunde vända en faktatext till en text som bygger på frågor och hur frågorna aktiverar elevernas tankar och funderingar. Då eleverna får prata sig till förförståelse och gemensamt kunnande är texten sedan en enkel sak att läsa och förstå.
– Hur väger man en blåval?
frågade jag. Deltagarna fick fundera. Ja, ni som har lyssnat till mig vet att jag ibland ställer den här eller andra frågor som är feta och stora, de vi inte har något svar på. En läromedelsförfattare kom efteråt och berättade att han skrivit en text i den bok han nu skulle ge ut. Den handlade om blåvalar. Han skulle ringa förlaget på måndagen och ändra innehållet i den texten och lägga till frågan – Hur väger man blåvalen?
Nu hoppas jag innerligt att en fråga som finns i ett läromedel behandlas som en fråga att undersöka svar genom, alltså samtal med eleverna. Om frågan blir en tyst fråga där svaren inte kan utvecklas, resoneras fram och mynna ut i andra frågor måste vi fundera ett varv till. Vad är lärande? Hur lär vi?