Grunden är lagd för rätt och feltänkandet!

” I den bundna talövningen bör i princip varje fel korrigeras. Det är emellertid väsentligt, att läraren leder övningen på ett sådant sätt, att felaktigheter i elevernas prestationer i möjligaste mån förebyggs. Han (läraren) bör formulera sina frågor så att eleverna i dem finner väsentliga delar av det för svaren erforderliga materialet. Om någon trots detta gör fel och inte själv korrigerar det, bör läraren rätta eller låta samma fråga gå till en annan elev från vilken han (läraren) kan räkna med ett korrekt svar. Därefter bör emellertid samma fråga gå tillbaka till den som svarat fel, så att denne får tillfälle att inprägla det rätta uttrycket.”

Text ur Lgr 69, sid 143-144

Det här inlägget postades i Formativ bedömning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.