Bildpromenad: Bokomslag Jag ringer mina bröder

IMG_0807Bildpromenad genom ett bokomslag. Denna gång handlar bildpromenaden om bokomslaget till ”Jag ringer mina bröder” av Jonas Hassen Khemiri

Bildpromenaden byggs upp genom 1) Begrepp och ordförråd 2) förförståelse och föreställningar 3) negativa bilden 4) det faktiska, dvs, vad handlar boken om.

1) Sätta ord på det vi ser. Jag modellar för att åskådliggöra:

  • Jag ser en svart bakgrund.
  • Jag ser blå och vita band över hela omslaget
  • Jag ser polisband eller olycksfallsband, ja det är polisen som har de där banden
  • Jag ser författarens namn i vita versaler, stora bokstäver
  • Jag ser en gul figur
  • Jag ser någon som springer
  • Jag ser att texten står i mitten av boken
  • Texten med författarens namn och titeln på boken är omringade av plastsnören
  • Jag ser att det står att det är en fantastisk bok
  • Jag ser färgerna blå, svart, vit och gul
  • Jag ser stora och små bokstäver

IMG_08072) Vad tror vi att boken ska handla om, låt eleverna berätta fritt och låt fantasin ta fart ur det eleverna har satt ord på i moment 1. Låt så många elever som helst komma till tals.

  • Jag tror att boken kommer att handla om ett brott.
  • Det är någon som springer iväg från ett brott. Jag tror det är någon som har gjort något och som springer iväg.
  • Jag tänker mig att det är en brottsplats och att någon har varit med om den och springer därifrån.
  • Det är en liten gul person som springer iväg, betyder inte gul att det är något farligt, eller varför är han gul?
  • Det är någon avspärrning. Något har hänt. Vad som har hänt? Det kan har hänt allt möjligt, ett mord, ett inbrott.
  • Jag tror det är något som har med natten att göra. Det är mörkt och den där gula personen är upplyst av en fick lampa.
  • Man söker nog efter någon. Alltså det kan vara vem som helst som springer ifrån en brottsplats. Man kan bli jätterädd bara av att vara i närheten av en brottsplats. Kanske det är ett vittne som springer därifrån.
  • Kanske är det om den som springer iväg som berättar.

IMG_0807Till läraren: Bildpromenadfrågor som läraren kan skapa för att få eleverna att sätta ihop samband eller för att gå lite djupare in i bildpromenaden:

  • Vad betyder det att all text är i centrum och innanför plastbanden som stänger ute?
  • Vad är det för slags band? När används de? Av vilka och varför?
  • Vad betyder färgerna? Hur kommer det sig att man använder blå och vit för att markera brottsplats eller olyckshändelser?
  • Varför är det en liten person med i illustrationen? Varför använder man färgen gul?
  • Vad kan gul färg åskådliggöra?
  • Vem berättar? Vad vet vi om den som berättar?
  • Om vad måste man ringa? Vad tänker ni er att det sägs till bröderna?
  • När ringer man till sina bröder?
  • Vad vet vi om personen genom att titta på omslaget?

IMG_08073) Den negativa bilden; ytterligare perspektiv på bildpromenaden är att gå om alla sidor av omslaget. Det betyder att åskådliggöra vad som finns runt om bokomslaget, varför man valt att illustrera det så här och vad det är man inte har med. Den negativa bilden. Det som påverkar illustrationen eller fotografiet:

  • Det kanske står poliser runt omkring den här händelsen. Då skulle man kunna se en polis på varje sida om den här illustrationen?
  • Kan vara en ambulans också. Alltså att det är polis, ambulans och de är där för något speciellt syfte.
  • Det kanske är en gata. En stad. Det är i alla fall mörkt.
  • Det kanske är ett flygfotografi. Kanske något man ser uppifrån. Måste inte vara natt. Det svarta kanske handlar om att försvinna i mörkret. Man måste gömma sig helt enkelt.

Till läraren: Bildpromenaden handlar inte om att komma till ett rätt svar eller rikta eleverna in i innehållet och skapa rätta svar på frågorna. Bildpromenaden handlar om att aktivera ordförråd, skapa ingångar i berättelsen (om det handlar om ett bokomslag). Att sätta ord på betyder att vi får ord att kunna använda. Den första delen i bildpromenaden är mycket viktig. Försök stanna kvar där så länge det är möjligt. Du behöver inte anteckna utan låta eleverna agera muntligt. Det gäller alla moment i bildpromenaden. Ditt förhållningssätt som lärare handlar om att låta eleverna få uttrycka sig, använda ord och begrepp och genom det faktiska fundera och fantisera om det berättelsen senare kommer att berätta. Bildpromenaden ska ge eleverna talutrymme, de ska få tänka och sätta ihop sammanhang. Jag brukar förbereda mig med att nogsamt gå igenom vad jag själv ser och blir alltmer nyfiken på det jag lär mig av att göra bildpromenader.

Bildpromenaden syftar till att åskådliggöra, utveckla ordförråd, dela föreställningar och för att väcka nyfikenhet och frågor om det kommande. Allt syftar till att ge eleverna ett rikt och nyanserat språk.

 

 

 

Det här inlägget postades i Bildpromenaden, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Bildpromenad: Bokomslag Jag ringer mina bröder

  1. Pingback: Söta Salma – lappkullan.se

Kommentarer är stängda.