Bildpromenad: Denna gång i en bild ur en bilderbok

Jens Ahlbom bild

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bildpromenaden denna gång sker ur en bilderbok. Då jag undervisar i text är alla bokens bilder inkluderade i bildpromenaden. Vi lär oss därigenom att läsa text och bild ihop, samt att utveckla vårt gemensamma ordförråd och det enskilda ordförrådet hor var och en i klassrummet, också mitt.

Sätta ord på det vi ser:

  • Jag ser en hund
  • Jag ser en tax, tror jag att det är
  • Jag ser en svans
  • Jag ser en hund som sitter på ett golv
  • Jag ser en man i en pyamas
  • Jag ser en måne
  • Jag ser mörker
  • Jag ser ett bord
  • Jag ser fyra ben på ett bord
  • Jag ser en klocka
  • Jag ser att klockan är halv tre
  • Jag ser en pojke
  • Jag ser en flicka
  • Jag ser att flickan har en nalle i sin hand
  • Jag ser att flickan bär en nalle i sin famn
  • Jag ser att flickan har ett gosedjur
  • Jag ser mörker
  • Jag ser halvmörker
  • Jag ser tända lampljus
  • Jag ser hur en man håller sina fingrar i öronen
  • Jag ser fingrar i öronen
  • Jag ser …

Detta moment att sätta ord på är mycket, mycket viktigt. Vi får medvetandegöra ord och begrepp. Vi får liknelser. Vi får fler ord för saker och ting. Vi får mer ord att skriva med. Vi får fler ord att tala med. Vi kan dela ord i klassrummet. Det muntliga. Det muntliga. Styrkan i orden som finns i rummet.

Jag tror, jag tänker och jag funderar:

  • Jag tror att familjen har vaknat mitt i natten.
  • Jag tror familjen har tänt en lampa
  • Jag tror att hunden ylar eller har varit ledsen
  • Jag tror inte hunden vet vilken tid det är men att familjen blir lite trött på hunden för det här har hänt varenda natt, speciellt om månen är framme
  • Jag tror att familjen vill sova
  • Jag tror att pojken vaknade först.
  • Jag tror dom kommer sitta och dricka varm choklad innan de går tillbaka och lägger sig.
  • Jag tror mamman kommer bli arg på hunden.
  • Jag tror att berättelsen kommer handla om hur hunden lär sig att sova på nätterna.
  • Jag tror mannen kommer köpa hörselskydd åt sig själv när det blir dag igen
  • Jag tror mamman har öronproppar för hon verkar ha vaknat sist av alla för hon gömmer sig bakom dörren.
  • Jag tror kvinnan inte gillar hunden.

Det går att utveckla denna bildpromenad med att sätta ljud till det vi skulle kunna tänkas höra i illustrationen.

Jag hör:

  • Jag hör hunden yla.
  • Jag hör pojken schyssa
  • Jag hör hasande steg från mamman som kommer upp ur sängen
  • Jag hör hur dörren gnisslar
  • Jag hör hundens tassar
  • Jag hör morgontidningen komma
  • Jag hör en bil köra fast ljudet kommer långt… långt ifrån …
  • Jag hör en fluga surra
  • Jag hör ett litet barn säga tyst dumma hund
  • Jag hör en pappa säga till pojken: Få tyst på hunden!
  • Jag hör alla prata i mun på varandra
  • Jag hör hunden tystna …

Vi kan också göra bildpromenader på alla språk vi undervisar i. I engelska, modermål, franska, spanska, tyska … och matematiska!

Nästa bildpromenad handlar om … 

Vill du läsa mer finns bildpromenaden i Kiwimetoden, 2006.

 

This entry was posted in Bildpromenaden, Boken i undervisningen, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bookmark the permalink.

3 Responses to Bildpromenad: Denna gång i en bild ur en bilderbok

  1. pantalaimone says:

    Tack! Nu har jag och en kollega lagt in bildpromenad i lektionsplaneringen – ska bli riktigt intressant 🙂

  2. När du gör bildpromenaderna, gör du det med alla bilder i en bok eller väljer du ut en bild i boken?

  3. Malin Bergdahl says:

    Hej AnneMarie!
    Tänker på dig ofta. Såg dig idag på kunskapskanalen och diskussionen ang. skolbibliotek. Kom du ihåg att vi pratade om att göra en fortsättning i Olofström där pedagogerna fick agera ”elever” under din ”ledning”. Är det något som skulle kunna bli möjligt nästa läsår under hösten.

    Kram Malin och Malin i Olofström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *