Pedagogisk promenad på Skolforum

Körling fotograferar sina fötter 2014

Jag bad att få pröva något nytt. Jag fick pröva att göra det. En liten grupp med lärare gick med mig på en pedagogisk promenad mellan olika platser på Skolforum. Jag tänkte – kartan, den enkla och den bild vi har av världen, jag tänkte myllan, jorden och vad den ska ge oss och vad vi gör med den, jag tänkte tankevärlden, den där vi tänker om vad vi gör och vad vi tänker, och visionerna om de vackra orden som tolerans, hur vi gör detta ord mer närvarande mellan oss som är där i gruppen och så sista platsen – att genom professionen tala med andra, samtalet med världen. Den promenaden sökte jag skapa. Den promenaden tog jag de som anmält sig till.

Så tanken som blev verklig handlade om samtalet, tankarna och den professionella rösten, och i den verkliga gruppen agera i det kollegiala lärandet:

  •  Världen, kartan, och vad en världskarta kan säga oss.
  • Jorden, myllan, vad som ges oss, hur vi förvaltar jorden, brukar den,
  • Tankevärlden; orden och begreppen om tolerans, historiska tankegångar, dagens historieskrivning, tankevärlden och det faktiska att vi är där vi är och skapar här och nu möjlighet för ordet tolerans och generositet
  • Samtalen i världen. Att möta andra, medier, böcker, film och vad vår professionella röst ger för klang och gensvar.

Jag är glad att jag fick pröva. Jag är glad att jag fick lära känna er som följde med på promenaden. Jag var i lärandet tillsammans med er.

Det här inlägget postades i Läraren inom mig, 2014, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.