Tänk om … vi kommenterade läsning …

– Han vänder sida. Han böjer huvudet över boken. Han skriver anteckningar i marginalen. Man undrar vad hans nästa steg blir. Se där … han vänder blad… sätter dit ett finger, följer med i texten och snart visar han att vi kan störa honom.

– Hur känns det? Du har nu läst i trettio minuter utan uppehåll, hur känns det?

– Tack bra. Den här lässtunden har krävt stort engagemang. Jag ägnade mig åt några svåra passager men jag tyckte läsningen flöt bra. Jag fick utmana mig lite för jag kände så starkt för personen i texten att jag började gråta men det hindrade mig inte från att läsa vidare. Jag har ju näsdukar i fickan, i fall att.

– Hur lägger du upp läsningen?

– Jag ögnar igenom nästa kapitel för att veta hur jag ska förbereda mig. När jag väl börjat läsa vill jag läsa ut kapitlet. Jag laddar med att lite energidryck. Kapitlet handlar om en strid i en skog och med en drake. Den läsningen kräver lite mer av mig. Tar energi. Därför laddar jag med uppvärmning och läser en dikt och några rubriker i en dagstidning.

– Då ska du få återgå till läsningen.

 

This entry was posted in Litteratur och läsning. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.