Undervisning; Från bok till biobiljett via en plånbok

P1260015Jag har undervisat ur första kapitlet ur Mig äger ingen av Åsa Linderborg, 2007. I den möter vi författarens pappa genom hans plånbok. Denna inledning till berättelsen har jag undervisat om. Vad berättar plånboken? Vad kan man ha i en plånbok? Vad klipper vi ut för tidningsartiklar och varför viker ned dem i plånboken?

För att möta min plånbok och det jag har i den visar jag min biobiljett. Den kan vi titta på. Jag förbereder med frågor, tänk bildpromenad, och så får eleverna grubbla och tänka:

Frågorna kan vara:

  • Vad vet vi då vi läser av biobiljetten?
  • Hur många rader kan det vara i salongen?
  • På vilken plats satt jag?
  • Vad vet vi om den platsen?
  • Om jag är med ett sällskap – hur kan vi sitta?
  • Vad menar man med momsen?
  • Vilken information skulle vi önska fanns?

De här frågorna, ska som alltid, leda till att eleverna får tänka lite längre och inte att det finns färdiga svar utan många olika svar. En elev kan säga att jag var ensam på bio och att det var ett mellanrum mellan mig och de andra. En elev sa att jag satt med en person på varje sida och en bakom mig och en framför mig.  En elev tyckte att jag satt på yttersta kanten och ingen satt på min vänstra/högra sida.

Det är eleverna som ska få berätta. Det finns många olika svar. Hur många frågor kan vi hitta på så att kreativiteten kittlas och ordförrådet för omsättas och prövas.

This entry was posted in Boken i undervisningen, Högläsning, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.