Små undervisande modeller

Lektionerna ska involvera. Genom ord och muntliga sammanhang möjliggörs för eleverna att prata, pröva och utforska hur att göra berättelser och skapa mening runt några ord. De här orden ska ge oss flera berättelser att dela i klassrummet. Det kan tyckas som en liten ingång men då eleverna får medverka så påverkar de hur de här orden kan komma i omlopp, både muntligt och skriftligt. Jag brukar arbeta länge med det muntliga för att låta eleverna diskutera två och två, dela mellan fyra och så i helklass. Då vi börjar skriva har vi fått använda orden och lyssna till hur andra gör det. Jag skriver och gör samma uppgift som eleverna. Först en gemensam modell där alla får bidra. Sedan en egen så att eleverna får härma.

Skärmavbild 2015-03-17 kl. 19.33.40

This entry was posted in Lektioner och lektionsförslag. Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.