”Inom utbildningsvärlden är det nu allmänt accepterat att lärare har förväntningar på elevers förmåga och färdigheter och att förväntningarna påverkar elevernas prestationer (Dusek och Joseph, 1985). Frågan är inte ”Har lärare förväntningar?” utan ”Har de felaktig och vilseledande förväntningar som leder till minskad inlärning eller minskade inlärningsvinster – och på vilka elever?”
John Hattie, Synligt lärande, 2014
Frågan rör lärares förväntningar på elevernas lärande. Det är en fråga att inte genast skapa svar kring utan ta med sig in i den pedagogiska verksamheten där vi verkar. Jag funderar över orden inlärningsvinster och om vi talar om inlärning idag. Vi använder andra ord.
Den första frågan – Har lärare förväntningar? kanske vi kunde börja diskutera. För om vi inte har det måste vi utmana varandra med att se på vår undervisning och huruvida den möjliggör för oss att utmana eleverna.