Rektorns intresse för undervisningen syns i lärarens

p1350196

Jag minns rektorn vid den japanska skolan. Han visade mig in på lektionen. Han sa:

– Nu ska ni få se det bästa skolan har att ge.

Innan vi satte oss ned bugade rektor för läraren.

– Det bästa? frågade jag.

Det bästa var att besöka en lärares undervisning, förklarade rektor. Vi slog oss ned och rektorn följde läraren och elevernas undervisning med uppmärksamhet och intresse. Då lektionen var över reste sig rektorn upp och bugade för läraren igen.

Mina erfarenheter av klassrumsbesök är få och att de har varit sporadiska och rektorn har kommit i mån av tid. Men för att skapa fokus och intresse för det som pågår i skolan krävs visat intresse för vad som äger rum där. Därför är rektorernas besök i klassrummen viktiga. Under mina sexton år som lärare minns jag några få besök av rektor men jag minns också att dessa kantades av tidsbrist och att rektorn behövde tid för annat. Klockan klämtade.

Jag tänker ofta på den japanske rektorn hur han med sådan respekt visade mig in i undervisningen och den koncentration rektorn visade för lärarens utövande och elevernas samspel mellan innehåll och lärare. Det går igen. Det rektor visar läraren det visar läraren eleverna.

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Pedagogiska samtal. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Rektorns intresse för undervisningen syns i lärarens

  1. Kent Lundgren skriver:

    Tack för att du delar!

Kommentarer är stängda.