Undervisning: Vikten av testläsning

Istället för ordningsregler skulle jag, hade jag, andra texter i klassrummet. Jag hade författares ord, strofer ur dikter och rader ur musikstycken. Då det gäller undervisning om hur man skriver och måste gå tillbaka till sin text för att ändra och formulera sig på nytt sätt kan vi låna det författare berättar om den saken. Här är det Jesper Lundqvist som Spionen från spökskolan som i ett avslutande tack förklarar:

Elisabeth Hagman för testläsning och kloka och viktiga kommentarer som förbättrade texten avsevärt. Det vara ovärderligt.

Allt det som är osynligt för läsaren; korrläsning, faktagranskning och layout som samspelar och de viktiga illustrationerna vars språk kan berätta något helt eget eller samspela med textens innehåll och göra förståelsen vidare och djupare. Men också det spännande då bild och text skapar frågor därför att de inte samspelar. Det finns mycket undervisning att skapa och som bjuder in eleverna att textsamtala och bildfundera.

Vi kan testläsa våra texter för varandra. Vi kan pröva att göra och pröva den förtätning som Olof Lagercrantz utmanar oss med:

Jag finner alltid att det finns ord som kan tas bort utan att meningen förlorar något. Det kan gälla hela satser. Ta på försök bort varannan mening och se vad som händer.”

Ur Olof Lagercrantz: Om konsten att läsa och skriva, 1985

This entry was posted in Kollegial läsande, Konsultation av något slag, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Undervisningen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>